کشف سنگهای مشابه زمین در سیاره مریخ

به گزارش ایسنا، این کشف در میان شواهد روافزونی انجام شده که براساس آن‌ها مریخ درگذشته از شباهت بسیار بیشتری به زمین باستانی برخوردار بوده است.

کاوشگر کنجکاوی در مناطق اطراف دهانه گیل در حال گردش است. این دهانه 3.6 میلیارد سال پیش بوجود آمده است و در این منطقه سنگهای روشن کوارتز مانند کشف شده که در تقابل با ترکیبات بازالتی موجود در مناطق جوانتر – از لحاظ زمین‌شناسی –سیاره مریخ قرار دارند.

تصور می‌شد پوسته قاره‌ای که از تراکم کمتر و ترکیبات متفاوتی نسبت به پوسته زیر اقیانوس‌ها برخوردار است، تنها منحصر به زمین باشد و به فرآیند ماگمایی پیچیده مرتبط با ظاهر صفحات تکتونیکی زمین نسبت داده شده بود.

اما در مورد پوسته مریخ، دانشمندان تصور می‌کردند که هیچ فرآیند ماگمایی رخ نداده باشد، از این رو پوسته باید بیشتر از بازالت ساخته شده باشد. اگرچه ماموریت‌های اخیر به مریخ از وجود نمونه‌های ماده غنی از سیلیکا خبر داده‌اند که فرضیه بازالتی بودن پوسته سیاره سرخ را مورد تردید قرار می‌دهد.

یک تیم بین‌المللی به بررسی داده‌های ژئوشیمیایی از بیش از 22 سنگ آزمایش شده توسط ابزار ChemCam کنجکاوی پرداخت. این ابزار از لیزر برای پرتوافکنی بر نمونه‌های سنگ و بررسی بخار حاصله می‌پردازد.

محققان دریافتند که سنگهای دارای رنگ روشن، غنی از سیلیکا هستند و ترکیبات متفاوتی دارند. ترکیب برخی از این سنگها مشابه قدیمی‌ترین مواد پوسته قاره‌ای زمین است.

دانشمندان می‌گویند که این سنگهای دارای سیلیکا می‌توانند باقی مانده یک پوسته باستانی مریخ مشابه پوسته باستانی زمین باشند، اما به داده‌های بیشتر برای تائید این نظریه نیاز است.

این کشف در مجله Nature Geoscience آمده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا