برداشتن خال بهترین و اولین گام مبارزه با سرطان است

اغلب خالها جزو خالهای عادی و طبیعی هستند. لیکن آنها همیشه به این شکل باقی نمی‌مانند و ممکن است خالی ساده یک توده سرطانی باشد . پس توجه به خال و بررسی آن اهمیت زیادی دارد.

دکترسیمین ابراهیم زاده، عضو دانشگاه علوم پزشکی تهران  در خصوص نشانه های خالهای سرطانی می گوید:اغلب خالها مشکل خاصی ایجاد نمی کنند لیکن برخی از نشانه ها بر روی یک خال باید جدی در نظر گرفته شوند زیرا ممکن است آن خال را تبدیل به یک توده سرطانی کنند. از جمله این نشانه ها می‌‌توان به این موارد اشاره کرد:بزرگتر شدن سایز خال بطوریکه پس از مدتی تغییر سایز داده باشد،چندوجهی بودن آن،اندازه بزرگتر از 6 سانتی متر،دورنگ بودن بطوریکه قسمتی پررنگ و قسمت دیگر کم رنگ تر باشد،خونریزی و خارش خال و در آخروجود خال در منطقه آسیب ،یعنی بر روی صورت بخصوص در آقایان. لازم به ذکر است این نشانه ها دلیل قطعی بر سرطانی بودن یک خال نیست وتنها نشانه هایی است که احتمال سرطانی شدن خال را زیاد می‌کند لذا بهتر است این نوع خالها هرچه سریعتر برداشته شوند.

وی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس می افزاید:از طرفی دیگر یک سری از افراد بطور ژنتیکی تعداد زیادی خال دارند که بیشتر در ناحیه پشت وسینه آنها دیده می شود واکثر این خالها ناهمگون هستند وبه رنگهای مختلف وجود دارند.این افراد که مستعد ابتلا به سرطان ملانوما هستند خوشبختانه درصد کمی از افراد جامعه را تشکیل می دهند.توصیه می شود اگر فردی تعداد زیادی خال دارد به موقع به پزشک متخصص مراجعه کند تا خالها بررسی شوند ودر صورت لزوم از خالها عکس گرفته شود تا بتوان به مرور زمان متوجه هر تغییری در آنها شد.در این زمان پزشک  با مشاهده این خالها فورا آنها را با جراحی برمی دارد تا مشکل ساز نشوند.

دکتر ابراهیم زاده در ادامه تاکید کرد: متأسفانه عقاید و باورهای غلطی در ارتباط با خال وجود دارد. عده ای معتقد هستند که خال را نباید برداشت و دستکاری کرد زیرا سرطانی می‌شود درحالیکه این موضوع صحت ندارد. برداشت خال بهترین واولین گام مبارزه با سرطان است. در موارد زیادی افراد با برداشتن یک خال به قصد زیبایی تازه متوجه شده اند که خال آنها سرطانی بوده است. باور اشتباه دیگر اینکه عده ای گمان می‌کنند وجود یک خال بزرگ در بدنشان به عنوان خال مادر باعث ایجاد خالهای زیاد دیگری است و با برداشتن آن می‌توانند از بوجود آمدن خالهای دیگر جلوگیری کنند درحالیکه این باور اشتباه است .ما معمولا تا سنین 35 سالگی ممکن است خال جدید دربیاوریم و از این سنین دیگر خالی بوجود نمی‌آید.

این عضو هیآت علمی دانشگاه درخصوص نحوه صحیح برداشت خال گفت: خالهای نشانه دار بهتر است بلافاصله برداشته شوند. لیکن نحوه برداشت خال و اینکه نزد چه کسی اقدام به کندن خال می‌کنید فوق العاده مهم است.اگر خال را نزد فردی ناوارد بردارید اقدامی که در برخی از آرایشگاهها اتفاق می‌افتد ممکن است بدرستی و بطور کامل برداشته نشود و جدای خطرات عفونتی که دارد اگر خال سرطانی باشد توده برجای مانده وسرطان متاستاز می‌دهد.پس توصیه می‌شود اقدام به برداشتن هیچگونه خال در اینگونه اماکن نکنید. نکته دیگر اینکه عده ای از افراد با استفاده از مواد سوزاننده اقدام به خشکاندن خال می‌کنند که این کار هم توصیه نمی‌شود. زیرا اغلب رنگدانه را از بین می برند وبعد از برداشتن خال ناحیه مورد نظر به صورت یک ناحیه بدون رنگ مشخص می شود ودرمواردی حتی ممکن است گودتر از نواحی دیگر بدن شود. بنابراین افرادی که از این روش استفاده کرده اند حتی برای خالهایی که جنبه زیبایی داشته اند راضی نبوده‌ اند.

دکتر ابراهیم زاده تصریح کرد:برداشتن خال به روشهای سنتی و با نخ کار صحیحی نیست زیرا با کندن این خالها با نخ ،خون در قسمت اتصال رگ جمع شده وایجاد تورم دردناک می کند مضاف براینکه احتمال عفونت هم درمیان است ؛با اینکار منگوله گوشتی که به راحتی قابل برداشتن است به ضایعه متورم وبی نهایت بزرگ تر از سایز اولیه تبدیل می شود که برداشتن آن سخت تر وهمراه با درد وخونریزی است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا