چرا در قطب شمال پنگوئن وجود ندارد؟

به گزارش سیناپرس، شاید برای بسیاری از ما عجیب باشد که بدانیم در قطب شمال هیچ پنگوئنی وجود نداشته و در مقابل در سراسر قطب جنوب هیچ خبری از خرس های قطبی نیست. به طور طبیعی زیستگاه خرس های قطبی در شمالی ترین مدارهای کره زمین و زیستگاه پنگوئن ها در طیف وسیعی از نیم کره جنوبی و به طور خاص، قطب جنوب است.

از سوی دیگر ممکن است این سوال در ذهن هر کس مطرح شود که ویژگی های طبیعی و جغرافیایی قطب شمال و جنوب بسیار شبیه به یکدیگر هستند پس چرا این دو اقلیم نمی توانند میزبان این جانوران به طور همزمان باشند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اگرچه پنگوئن ها قادر به شنا در مسافت های طولانی هستند ، اما آنها بیشتر پرندگان ساحلی محسوب می شوند که زندگیشان به دریا وابسته است و بنابراین خیلی دور از اقیانوس و سواحل قطبی فعالیت نمی کنند. آنها در سواحل و زیستگاه های دریایی به راحتی به طعمه دسترسی دارند ، در حالی که حضور شکارچیانی همچون پستانداران گوشتخوار قطبی در نزدیکی آن ها مانع از این می شوند که خیلی دور از محل زندگی خود بچرخند.

در قطب شمال ، شکارچیانی مانند خرس های قطبی و روباه های قطبی بقای پنگوئن ها را محدود می کنند و این جانوران از نظر فیزیکی توانایی رقابت مستقیم و غیر مستقیم با این شکارچیان تیزچنگال را ندارند. علاوه بر این ، مهاجرت از طریق آبهای گرمتر برای رسیدن به نیمکره شمالی برای پنگوئن ها تقریباً غیرممکن است و می تواند کشنده باشد و شاید این موضوع، اصلی ترین دلیل عدم مهاجرت آن ها از جنوبی ترین بخش های کره زمین به شمالی ترین مدارهای سیاره ما باشد.
از سوی دیگر با وجود اینکه پنگوئن ها از نظر جانور شناسی در رده پرندگان قرار می گیرند، اما از آنجا که قابلیت پرواز ندارند ، دامنه حرکتی و مهاجرتشان برخلاف بسیاری از گونه های دیگر پرندگان کم است.

به گزارش سیناپرس، بررسی های جانورشناسی نشان می دهد این جانوران به همین ترتیب حدود چهل میلیون سال در مناطق اطراف قطب جنوب باقی مانده اند. این موضوع در مورد خرس های قطبی نیز صدق کرده و این جانوران قادر به عبور از مناطق گرمسیری و مهاجرت به قطب جنوب نیستند و چه بسا اگر این کار برایشان امکان پذیر بود، شاهد حضورشان در قطب جنوب نیز بودیم.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: howitworksdaily

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا