تاثیر درمانی لبنیات بر آلزایمر

پژوهشگران برزیلی در تحقیقات جدید خود دریافتند ، بیمارانی که مراحل اولیه ابتلا به آلزایمر را می گذرانند ، می توانند با مصرف کره غنی شده با اسیدهای چرب خاصی که از شیر گرفته می شود، بهبود پیدا کنند.

محققان دانشگاه سائو پائولو (University of Sao Paulo) برزیل در این رابطه چنین توضیح دادند: "آزمایش ها نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از کره تعدیل شده باعث افزایش فعالیت آنزیمی مرتبط با حافظه می شود و آسیب های ناشی از این بیماری با این عملکرد، کاهش پیدا می کند."

بنا به گزارش های منتشر شده توسط پژوهشگران، اسید لینولئیک کنژوگیت (conjugated linoleicacid) که یک اسید گرفته شده از چربی های مواد لبنی است، به بدن کمک می کند تا فعالیت آنزیم فسفولیپاز A2 (fosfolipase A2) که آنزیمی موثر بر روی حافظه در مغز است را افزایش بدهد.

این آنزیم به طور مستقیم در چربی ها عمل کرده که غشای سلولی را تشکیل داده و از این طریق به حافظه کمک می کند.

در افراد سالم این غشاهای سلولی انعطاف پذیر هستند و به طور دوره ای تجدید می شوند اما در حامل بیماری آلزایمر سخت بوده و مانع از آزادسازی اسیدهای چرب می شوند که در این صورت نمی تواند با همان روش و همان زمان بندی جایگزین شود.

لیدا طالیب (Leda Talib) رئیس آزمایشگاه علوم عصب شناسی دانشگاه سائو پائولو و از هماهنگ کنندگان این پروژه تحقیقاتی در این رابطه می گوید: "ما در آزمایش های خود دیدیم که عمل این آنزیم تغییراتی را در بیماران مبتلا به آلزایمر ایجاد می کند بنابراین یک سری آنالیزها و تجزیه و تحلیل هایی را در رابطه با این تغییرات انجام دادیم . در واقع آنزیم فسفولیپاز A2 تغییراتی را در متابولیسم و سوخت و ساز بدن این بیماران ایجاد می کند که ما باید آنها را پیدا می کردیم. "

آزمایش هایی بر روی موش ها انجام گرفت که از پنج سال گذشته آغاز شده است. این آزمایش ها نشان می دهند که این روش درمانی در بیماران مبتلا به آلزایمر که مراحل اولیه بیماری خود را طی می کنند ، موثر است. البته محققان با بررسی ها و آزمایش های بیشتر در تلاش هستند تا مشخص کنند که آیا کره های غنی شده با اسیدهای چرب لبنی  در جلوگیری از ابتلا به این بیماری نیز موثر است یا نه. در واقع در جستجوی کشف اثر پیشگیرانه این مواد در ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

لیدا طالیب در ادامه توضیحاتش می گوید: "هنگامی که علائم اولیه در فرد بروز می کند به این معناست که بیماری در حال ایجاد شدن است. در واقع ما نمی دانیم که چه لحظه ای نقطه آغاز بیماری است اما با بررسی های بیشتر به این مساله دست پیدا خواهیم کرد که آیا این روش دروانی می تواند روش پیشگیرانه ای برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر باشد یا نه. "

او به این مساله اشاره کرد که این تیم تحقیقاتی نیازمند انجام آزمایش های بیشتری بر روی موش ها هستند تا اطلاعات بیشتری از اثرات جانبی این رژیم غذایی کره اسید چرب پیدا کرده و پس از آن به آزمایش های بالینی بر روی انسان اقدام کنند. او تاکید کرد: "ما باید اطمینان پیدا کنیم که این رژیم غذایی آسیبی به سلامت انسان وارد نخواهد کرد."

لازم به ذکر است که نتایج حاصل از این تحقیقات توسط پژوهشگران موسسه روان پزشکی دانشگاه سائو پائولو در آخرین شماره مجله علمی – بین المللی انتقال عصبی (Journal of Neural Transmission) به چاپ رسیده و قابل دسترس است.