چرا کمردرد می گیریم ؟

به گزارش سیناپرس، کمر درد می توانند بر اثر مشکلاتی در ساختار ستون فقرات، آسیب های استخوانی، ضایعات عضلانی و عروقی پیش آمده و در دو نوع کلی کمر درد حاد و مزمن تقسیم می شود. کمر دردهای حاد دارای دردی شدید بوده و نهایتا طی چند ماه برطرف می شوند اما کمردردهای مزمن برای زمان بیشتری احساس شده و درد آن می تواند به تدریج زیاد شود.

پژوهشگران کانادایی دانشگاه سایمون فریزر  با کمک تجزیه و تحلیل شکل دو بعدی از شامپانزه ، اورانگوتان و مهره دیرین انسان نما ها دریافتند که به جهت تکامل پیدا نکردن درست مهره های برخی از افراد ، ساختار آن به مهره های شامپانزه شباهت داشته که علت اصلی آسیب دیسک غضروفی بین مهره های است. به این ترتیب روند تکاملی انسان را می توان یکی از مهمترین عوامل کمردرد محسوب کرد.

پژوهشگران دانشگاه سیدنی در مطالعات جدید خود دریافتند که  عارضه کمردرد تنها به دلیل انجام فعالیت های سنگین رخ نداده و مسایل روانی و عصبی در بروز این عارضه بسیار تاثیر گذار هستند. در حقیقت در بیشتر مواقع ترکیب هر دو عامل موجب بروز کمردرد می شود.

دلایل کمر درد چیست ؟

کمر درد می تواند به دلیل مسایل داخلی بدن و یا عوامل خارجی ایجاد شود. عدم داشتن تحرک کافی و آماده نبودن بدن، می تواند منجر به کشیدگی عضلات، پیچ خوردن کمر، آسیب دیدگی مهره های کمر، حرکت و در رفتگی مهره ها، آرتروز و فشار روی ستون فقرات می تواند منجر به کمر درد شود. در برخی موارد نیز فشار به اعصابی مانند سیاتیک، اعصاب نخاع و … و مشکلات التهابی و بیماری هایی مانند روماتیسم نیز به عنوان عامل ایجاد کمر درد شناخته می شوند.

 بررسی های پزشکان نشان می دهد در گروهی از بیماران که دچار کمردرد می شوند، عامل ایجاد درد در ناحیه کمر ارتباطی به موارد گفته شده نداشته و بر اثر مشکلات عروقی یا عفونت های باکتریایی یا قارچی پدید می آید. در برخی موارد نیز تاثیرات برخی بیماری ها مانند سل و تالاسمی به کمردرد منتهی می شود.

به گزارش سیناپرس، یکی دیگر از دلایل شیوع کمردر، عوارض روحی و روانی بوده که طی آن در ظاهر تمامی بخش های کمر و ستون فقرات سالم هستند اما فرد در مناطق پائین ستون فقرات خود احساس درد می کند.

از جمله مهمترین دلایل و علائم کمردرد می توان به دردهای عضلانی که به مدت بیش از سه شبانه روز ادامه دارند، احساس درد شدید در یک یا هر دو پا، احساس بی حسی در کمر، باسن و پاها، کاهش وزن، التهاب در منطقه کمر، کاهش انعطاف و حرکت پاها، عدم توانایی نشستن و اختلالات ادراری شامل بی اختیاری یا دشواری در دفع در ادرار و مدفوع اشاره کرد. 

روشهای برای درمان کمر درد

برای پیشگیری از دچار شدن به کمردرد و تبعات ناشی از آن باید موارد مهمی را در نوع زندگی رعایت کرد که از آن جمله می توان به تلاش برای نشستن به طور صحیح و عدم استفاده از صندلی به مدت طولانی، پرهیز از ایجاد فشار مضاعف روی ستون فقرات، اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین، پرهیز از ایستادن به طور خمیده، داشتن تناسب وزن و جلوگیری از چاقی، استفاده از تشک های استاندارد و طبی برای خوابیدن و داشتن فعالیت بدنی کافی اشاره کرد.

در مجموع پیشگیری از کمردرد تنها در رابطه با کمردردهایی ممکن است که ناشی از مشکلات فیزیکی و مکانیکی بوده و پیشگیری از سایر موارد ایجاد کننده کمردرد، متفاوت بوده و در برخی موارد امکان پذیر نیست.به گزارش سیناپرس، با توجه به اینکه دلایل مختلفی برای بروز کمردرد وجود دارد، روش های درمان این عارضه نیز بر اساس دلایل ایجاد کننده آن، متفاوت هستند.

به طور عمومی اصلی ترین روش های درمانی کمردرد شامل درمان داروئی، فیزیوتراپی، استفاده از تجهیزات جانبی کمکی مثل پشتی های طبی و گن های ویژه و در برخی موارد خاص، جراحی است. به طور معمول بیشتر کمردردها با استراحت و مصرف داروهای مسکن، برطرف می شوند اما در برخی موارد بر اساس شرایط بیماران داروهای ضد التهاب تجویز می شود. در کنار این موارد، روش های درمان تکمیلی مانند ماساژدرمانی، طب سوزنی و فیزیوتراپی نیز می تواند از سوی پزشک به عنوان یک استراتژی درمانی استفاده کرد.

به باور پزوهشگران، بهترین روش درمان کمردرد، تغییر سبک زندگی ، انجام ورزش های مناسب و عدم ایجاد فشار به کمر، می تواند دردهای این منطقه را کاهش دهد.

باورهای غلط در رابطه با کمردرد

هر دردی در ناحیه کمر، کمردرد محسوب می شود: این باور اشتباه بوده و در بسیاری موارد عوارض بیماری هایی مانند آپاندیس، سنگ کلیه، عفونت های رحمی و مشکلات مثانه با کمردرد اشتباه گرفته می شوند.

 پوکی استخوان و کمردرد یکی هستند:  پوکی استخوان یک بیماری متفاوت بوده و اگرچه کمردرد یکی از علائم پوکی استخوان محسوب می شود اما این دو عارضه را نباید با هم اشتباه گرفت. 

جراحی، بهترین روش درمان کمردرد است:  بسیاری از افراد تصور می کنند کمردرد آن ها به کمک جراحی کاملا درمان شده و جراحی بهترین روش برای درمان کمردرد است اما در حقیقت جراحی آخرین گزینه پیش رو برای مواجهه با کمردرد محسوب شده و با توجه به ضایعات و اثرات جانبی ناشی از آن، تنها در صورتی که سایر روش ها اثر بخش نباشند از جراحی استفاده خواهد شد.

خوابیدن روی زمین سفت برای کمردرد مفید است: این باور نیز غلط بوده و اگرچه در برخی موارد خوابیدن روی سطح سفت باعث کاهش درد کمر می شود اما این موضوع همواره به یک صورت نبوده و در برخی موارد این نوع خوابیدن موجب بروز ضایعات بیشتر شده و درد بیمار را افزایش می دهد. بنابراین در مورد نحوه خوابیدن خود حتما با پزشک مشورت کنید.

گزارش: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا