افزایش آنتی بادی با فاصله بیشتر بین تزریق دو دوز واکسن کرونا

به گزارش سیناپرس، نخستین تحقیق برای مقایسه مستقیم واکنش های ایمنی واکسن کرونا با فاصله دو هفته ای تزریق دوز دوم در آزمایش های بالینی و سپس فاصله طولانی تر در حد ۱۲ هفته نشان داده شده که این فاصله محافظت بیشتری ایجاد می کند. این پژوهش به طور خاص واکسن فایزر را مورد بررسی قرار داده است.

با توجه به شرایط خاص واکسیناسیون پس از اینکه انگلستان برای حفاظت از جامعه و ایمنی در افراد بیشتری، فاصله بین دوزها را افزایش داد، شرکت فایزر اعلام کرد که هیچ داده ای برای پشتیبانی از این حرکت وجود ندارد، با این حال، ممکن است موارد بهداشت عمومی خارج از آزمایش های بالینی مورد توجه قرار گیرد.

کانادا نیز در اوایل سال جاری، هنگامی که کمیته مشاوره ملی ایمن سازی (NACI) این کشور توصیه کرد مدت زمان دوز واکسیناسیون کووید ۱۹ را تا ۱۶ هفته افزایش دهد، اقدام مشابهی انجام داد تا از این طریق تا آنجا که ممکن است افراد بیشتری را مورد حافظت قرار دهد. 

هلن پاری (Helen Parry)، از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی و مدرس موسسه ایمونولوژی و ایمنی درمانی در دانشگاه بیرمنگام نسبت به نتیجه گیری در مورد چگونگی افراد محافظت شده براساس برنامه دوز دریافتی هشدار دادند.

پژوهشگران در این مطالعه، ۱۷۵ نفر بین ۸۰ تا ۹۹ سال را مورد بررسی قرار داده و در نتیجه مشخص شد که افزایش فاصله دوز دوم به ۱۲ هفته، اوج واکنش آنتی بادی را در مقایسه با افرادی که فاصله تزریق دوزهایشان سه هفته بوده را در پی داشته و میزان آنتی بادی  سه و نیم برابر افزایش داشته است.
با استفاده از داده هایی که نشان دهنده محافظت خوب در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از فقط یک بار تزریق واکسن فایزر است، مرکز بهداشت عمومی انگلستان اعلام کرد که این مطالعه شواهد حمایتی بیشتری به نفع روش دوز تأخیری دارد.

گایاتری امیرتالینگام (Gayatri Amirthalingam)، مشاور اپیدمیولوژیست در مرکز بهداشت عمومی انگلستان در این رابطه گفت: «رویکردی که در بریتانیا برای به تأخیر انداختن دوز دوم به کار گرفته شد، واقعاً نتیجه داده است.»

دکتر دنوتا اسکورونسکی (Danuta Skowronski) از مرکز کنترل بیماری ها نیز در این رابطه اظهار داشت: «ما تأكید كردیم كه افزایش فاصله بین دوزهای اول و دوم باعث می شود افراد بیشتری بتوانند در برابر این بیماری محافظت شوند چرا که با تزریق دوز اول ایمنی نسبی ایجاد می شود بدون اینکه جنبه منفی داشته باشد.به گزارش سیناپرس،در واقع، ما پیش بینی می كردیم كه با این بازه زمانی افزایش یافته، واکنش تقویت ایمنی بیشتر شود.»

پروفسور آلیسون کلوین (Alyson Kelvin)، ویروس شناس از دانشگاه دالاهو و مرکز بهداشت IWK در هالیفاکس، نیز از نتایج این مطالعه و استراتژی افزایش فاصله دوزها پشتیبانی می کند.

به گزارش سیناپرس، کلوین در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «من شدیداً احساس می کنم که استراتژی کشورهایی مانند انگلستان و  کانادا که اولویت خود را به تعداد بیشتری از افراد قرار می دهند، باعث نجات جان تعداد بی شماری از افراد شده است. با این حال، وی هشدار داد که دریافت کنندگان واکسن و به طور خاص افراد مسن ، باید به یاد داشته باشند که آنها طی دوره بین دوزها به طور کامل در برابر کووید ۱۹ محافظت نمی شوند.» بنابراین باید همه پروتکل های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند. 

مترجم: فاطمه کردی
منبع:  cbc

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا