هنگام استفاده طولانی مدت از ماسک مراقب باشید

دکتر مهردخت مزده در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس  همدان اظهار کرد: برخی کارمندان و کادر درمان که مدت زمان بیشتری در حال ارائه خدمات هستند، باید برای استراحت بدنشان و اکسیژن رسانی بهتر و در نهایت خون رسانی به مغز،  در محیطی امن و بدون حضور هیچ شخصی، در زنگ استراحت ماسک را جابجا کنند و نفس عمیق بشکند تا اکسیژن رسانی به مغز به خوبی انجام شود.

وی ادامه داد: سایر افراد جامعه که در محیط های پر جمعیت حضور ندارند و بیشتر در منزل حضور دارند، با این گونه مشکلات کمتر مواجه هستند.
دکتر مزده با بیان اینکه عوارض طولانی مدت ویروس کرونا ناشی از استفاده از ماسک مشخص نیست، گفت: در صورتیکه استفاده از ماسک به درستی انجام شود، هیچ مشکلی برای افراد به وجود نمی آید، اما با توجه به اینکه این ویروس ناشناخته و جدید بوده عوارض طولانی مدت استفاده از ماسک بر روی عملکرد بدن هنوز مشخص نیست.

این متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: استفاده از ماسک در هنگام حضور در بیرون از منزل برای تمامی افراد جامعه یک وظیفه بوده و لازم است تمامی افراد، حتی کسانیکه واکسن دریافت کرده اند، از ماسک استفاده کنند تا دچار دردسرهای کرونا نشوند.

وی گفت: تا زمان خاموشی کامل این ویروس، رعایت فاصله فیزیکی افراد همچنان باید اجرا شود، همچنین در کنار آن از ماسک استفاده کنند.
وی بر ورزش کردن و نفس عمیق کشیدن برای اکسیژن رسانی به مغز تاکید کرد و گفت: ورزش کردن و نفس عمیق کشیدن راهکار مناسب برای تهویه هوای داخل ریه  است و همه افراد باید این امر را در این دوران اولویت قرار دهند.

دکتر مزده با بیان اینکه تهویه  هوای داخلی ریه در حالت ایستاده بهتر انجام می شود، گفت: حالت قرار گیری برای تهویه هوای داخل ریه بسیار مهم است همچنین هنگام تهویه هوای داخل ریه باید نفس عمیق بکشیم و دستها را تا انتها بالا ببریم.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: برخی افراد نسبت به نحوه نگهداری از ماسک بی اهمیت بوده و  ماسکهای خود را داخل جیب می گذارند و یا از آیینه ماشین آویزان می کنند، در حالیکه این امر به جای جلوگیری از ورود ویروس، ویروس را به داخل بدن هدایت می کند.
وی ادامه داد: ماسک های سه لایه پزشکی قابلیت شستشو و یا حرارت ندارند که در صورت انجام این امور خاصیت ماسک از بین می رود.

دکتر مزد با بیان اینکه ویروس کرونا ، مانند بیماری آبله و فلج اطفال نیست، گفت: ویروس کرونا در حال حاضر با ما همراه است، بنابراین باید به دنبال راههای کاهش انتقال این ویروس باشیم.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا