کاوشگر ناسا از کنار پلوتو عبور کرد

داده های موجود در اولین تماس فضاپیما با زمین از زمان عبور از کنار این سیاره کوتوله نشان می دهد که هیچ آسیبی ندیده است.

این فضاپیمای که نه سال است در راه بوده با سرعت ۱۴ کیلومتر در ثانیه حرکت می کند.سیگنال ارسالی فضاپیما را یک آنتن عظیم بشقابی در مادرید اسپانیا دریافت کرد که بخشی از آنتن های ارتباطاتی ناسا در جهان است.فضاپیما هم اکنون ۴.۷ میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد و ۴ ساعت و ۲۵ دقیقه طول می کشد تا صدایش به زمین برسد.

سیگنال تازه در ساعت ۱:۵۳ دقیقه صبح چهارشنبه به وقت بریتانیا رسید و دانشمندان و مهندسان ماموریت در اتاق فرمان در شهر لورل مریلند را از نگرانی درآورد.با رسیدن پیغام حاضران شروع به شادمانی کردند و همدیگر را به آغوش کشیدند.

الیس لومن مدیر عملیات ماموریت با رسیدن پیام سلامتی فضاپیما گفت: "فضاپیما سالم است، داده های ارسالی از سیستم پلوتو را ضبط کرده ایم، و اکنون درحال دور شدن از سیاره هستیم."

او با گذشت لحظاتی افزود: "نمی توانم احساساتم را بیان کنم. درست طبق برنامه پیش رفته."

چارلز بولدن مدیر ناسا گفت:‌ "با این ماموریت، ما از تک تک سیارات منظومه شمسی دیدن کرده ایم."جان گرانسفلد دانشمند ارشد سازمان هوافضای آمریکا گفت:‌ "این لحظه ای فوق العاده در تاریخ بشر است. فضاپیما پر از تصاویر تازه است و ما برای دیدن آنها در پوست خود نمی گنجیم."

داده های دریافتی روز چهارشنبه فقط اطلاعات مهندسی بود تا به مسئولان اتاق فرمان بگوید آیا مرحله بعد از عبور نزدیک از کنار سیاره به درستی پیش رفته یا نه. اولین عکس های وضوح بالا از پرواز در ادامه روز چهارشنبه دریافت خواهد شد.

به گزارش بی بی سی اعضای تیم ابراز اطمینان می کردند که پرواز به خوبی انجام شود اما احتمال کمی وجود داشت که نیوهورایزنز هنگام عبور از کنار منظومه پلوتو (پلوتو و قمر آن کارن یا به اصطلاح شارون) از دست برود.

دلیلش این است که ذرات یخ که در فضای اطراف پلوتو سرگردان است می توانست در صورت برخورد به فضاپیما آن را نابود کند.

در جریان مراسم دریافت این سیگنال اقوام کلاید تومبا منجم کاشف پلوتو – که خاکستر پیکر او با سفینه به فضا برده شده – و همچنین جیمز کریستی کاشف قمر پلوتو حضور داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا