استفاده از چاپ 4 بعدی برای رگ زایی

به گزارش سیناپرس، همجوشی ستون فقرات یکی از عمل هایی است که به طور مکرر برای بازیابی ثبات ستون فقرات در بیماران مبتلا به بیماری های ستون فقرات مانند تنگی نخاعی، شکستگی مهره ها، تغییر شکل های پیشرونده و بی ثباتی ستون فقرات انجام می شود. 

در دو دهه گذشته، تعداد افراد بالای 65 سال که نیاز به جراحی فیوژن یا همجوشی ستون فقرات دارند، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

پزشکان تاکنون برای رفع این مشکلات از پیوند استخوان اتوژن به عنوان استاندارد مرجع برای همجوشی ستون فقرات استفاده می کرده اند. اما گرفتار شدن بیماران به نوعی شبه آرتروز دردناک بعد از این عمل، از دلایل اصلی نتایج بد بالینی آن بوده است. 

در نتیجه بسیاری از محققان تلاش خود را برای ایجاد یک داربست شبه زیستی انجام داده اند که باعث ایجاد عروق به منظور بازسازی بافت استخوان و همجوشی ستون فقرات شود.

در همین راستا محققان دانشگاه سونگ کیون کوان کره جنوبی روشی را برای حل چالش ساخت داربست شبه زیستی ارائه داده اند که اخیرا در نشریه Applied Physics Reviews منتشر شده است.

این تیم، موفق به ساخت یک داربست میکروکانال از جنس کلاژن و هیدروکسی آپیتیت شده که هر پایه از آن، دارای ریزکانال هایی در مقیاس میکرومتر است. آن ها با آزمایش این داربست در موش ها، موفق به تحریک رشد رگ های خونی در ریز کانال ها شده اند.

به گفته این محققان، «نوآوری انجام شده در این مطالعه در افزودن سلسله مراتب اضافی به ساختار به صورت میکروکانال بوده که از طریق فناوری چاپ چهار بعدی با روش شکل گیری یک طرفه به دست آمده است».به گزارش سیناپرس، استفاده آن ها از ماده کلاژن به این دلیل بوده که این ماده، آب دوست است و مطالعات متعدد حاکی از آن بوده که فعالیت های سلولی بسیار خوبی دارد و می تواند در فرایند رگ زایی بسیار خوب عمل کند. 

دانشمندان فوق در انتهای گزارش علمی پژوهشی خود اظهار داشته اند که در ادامه بررسی های علمی خود، قصد دارند خصوصیات مکانیکی داربست شبه زیستی فوق را بهبود بخشیده تا از آن در موارد دیگر نیز استفاده نمایند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا