گرفتگی صدا را جدی بگیرید

 دکتر مهدی خواجوی افزود: علایم ابتلا به سرطان حنجره از نظر اینکه تومورها در کدام قسمت حنجره ایجاد شوند، متفاوت استوی ادامه داد: بیشتر تومورها در طناب های صوتی که تکلم از طریق آنها صورت می گیرد، واقع می شوند و گرفتگی صدا می تواند اولین علامت سرطان حنجره در پرده های صوتی باشد.

رییس نخستین سمینار تومورهای سر و گردن ایران تاکید کرد: برخی اوقات سرماخوردگی و مصرف غذاهای تحریک کننده یا فریاد زدن سبب گرفتگی صدا و تورم حنجره می شود که باقی ماندن این حالت تا چند روز طبیعی است اما در صورتی که طولانی شد باید علت آن مورد بررسی قرار گیرد.
خواجوی افزود: اگر سرطان در قسمت های بالاتر حنجره ایجاد شده باشد، ممکن است خود را به صورت درد در ناحیه انتهایی حلق به ویژه هنگام بلع و قورت دادن غذا نشان دهد. همچنین بروز تغییرات در نوع صدا از دیگر علایم این بیماری است.

رییس نخستین سمینار تومورهای سر و گردن با بیان اینکه ممکن است فرد هنگام بلع احساس کند توده ای در گلویش وجود دارد، گفت: این حالت می تواند علامت ایجاد تومورها در قسمت های پایین تر از طناب های صوتی باشد که همراه با تنگی نفس است.خواجوی اظهار کرد: تشخیص سرطان حنجره به علت آنکه علایم اختصاصی ندارد، مشکل است، به همین دلیل این سرطان در مراحل پیشرفته تری تشخیص داده می شود.

رییس نخستین سمینار تومورهای سر و گردن در مورد اینکه آیا افرادی که بنا به اقتضای شغلی از حنجره خود بیشتر استفاده می کنند، به سرطان حنجره مبتلا می شوند، اظهار کرد: این افراد به دلیل استفاده بیشتر از حنجره به سرطان مبتلا نمی شوند اما ممکن است تغییراتی در حنجره آنها ایجاد شود؛ به عنوان نمونه شاید توده هایی کوچک روی طناب های صوتی آنها ایجاد شود اما این توده ها سرطانی نیستند.

خواجوی قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را بیش از هر عامل دیگری در بروز سرطان حنجره مهم دانست و گفت: افرادی که دخانیات و الکل مصرف می کنند بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند و مصرف توامان سیگار و الکل احتمال بروز سرطان در ناحیه حنجره و حلق را تا هفت برابر افزایش می دهد.

رییس نخستین سمینار تومورهای سر و گردن افزود: عادات غذایی نادرست، آلودگی هوا، وجود ریفلاکس و بازگشت اسید معده به حلق که روی حنجره تاثیر می گذارد نیز از دیگر عوامل ابتلا به این سرطان هستند. خواجوی با بیان اینکه اگر سرطان حنجره در مراحل پیشرفته نباشد، می توان با جراحی یا رادیوتراپی ضمن درمان، حنجره را حفظ کرد، گفت: از این طریق راه تنفس و تکلم نیز حفظ می شود. اما وقتی سرطان در بافت های لنفاوی گردن و سایر بافت ها منتشر شده باشد، نمی شود درمان قطعی و کاملی ارایه داد.

بر اساس این گزارش، نخستین سمینار تومورهای سر و گردن اول و دوم مردادماه در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا