ویتامین آ را با احتیاط مصرف کنید

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که مصرف بیش از حد ویتامین آ سبب از کار افتادن سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه آن بدن مستعد ورود انواع عوامل بیماری زا و عفونت های محیطی می شود .

بر این اساس ، مصرف بیش از حد ویتامین آ سبب می شود که بدن انسان سابقه عفونت های پیشین را که به صورت کدهای ویژه ای در سیستم دفاعی بدن باقی مانده اند ، فراموش کند . در این مطالعات عنوان شده است که اگر چه کمبود ویتامین آ در انسان سبب مشکلات و عوارضی خواهد شد و مصرف آن به اندازه مناسب ، دارای فواید و منافع زیادی است ولی مصرف بیش از اندازه ویتامین آ نیز مضر بوده و تاثیراتی منفی بر بدن انسان خواهد گذاشت .

گفتنی است در رژیم غذائی عادی انسان ، دو نوع ویتامین آ وجود دارد . گروه نخست ویتامین آ در پروتئین های حیوانی و محصولات متنوعی مانند گوشت قرمز ، گوشت سفید و لبنیات وجود داشته و نوعی متفاوت از ویتامین آ در میوه ها و سبزیجات مختلفی دیده می شود که Pro-Vitamin A نام دارند .

در همین زمینه میهای نتی Mihai Netea از پژوهشگران دانشکده پزشکی  دانشگاه رادبود Radboud University Medical Center در کشور هلند که در این مطالعات شرکت داشت ، اعلام کرد : " در این مطالعات مشخص شد که مکانیسم و عملکرد ضد التهابی ویتامین آ به چه صورت بوده و همچنین شیوه های پاسخ دهی سیستم ایمنی بدن در تنظیم کردن عملکرد به هنگام ذخیره حافظه واکنش نسبت به عفونت ها و باز شدن درهای سیستم ایمنی بدن در شرایط غیر عادی  ، بررسی شد "

در این مطالعات ، میهای نتی و گروهی از دانشجویانش اقدام به استخراج و نمونه سازی سلول های ایمنی بدن افراد داوطلب شده و آن ها را در معرض میزان بیش از حد ویتامین آ قرار دادند . در ادامه ، پژوهشگران مشاهده کردند که سلول های فوق اقدام به تولید سایتوکاین cytokines  کمتری کردند . سایتوکاین نوعی پروتئین کلیدی است که از طریق تحریک میتو ژن ها mitogens  و آنتی ژن ها antigens  نقش مهمی در دفع میکرب ها از بدن ایفا می کند .

از این گذشته ، در حالت عادی سلول های فوق موجب تحریک ساختارهایی ویژه در بدن می شوند که منجر به فعال شدن طولانی مدت و آموزش سلول های دفاعی می شود . در بررسی این سلول ها در حالت مشابه و زمانی که آن ها در معرض میزان بیش از حد ویتامین آ قرار گرفتند ، مشخص شد که در عملکرد سلول های ایمنی فوق اختلال ایجاد شده و قادر به انجام وظیفه به صورت عادی نیستند .

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از ان ها در آخرین شماره مجله Journal of Leukocyte Biology منتشر شده است .