پلوتو بزرگتر از تصورات پیشین است

به گزارش ایسنا، این کاوشگر سوخت هسته‌ای قرار است امروز (سه‌شنبه) در ساعت 11:49 به وقت گرینویچ در فاصله بین 97 تا 145 کیلومتری بین مدار پلوتو و قمر شارون قرار بگیرد.

نیوهورایزنز تاکنون 4.88 میلیارد کیلومتر را طی 9 سال به سمت سیاره کوتوله پلوتو طی کرده است. این فضاپیما در زمان مواجهه با این سیاره و پنج قمر آن با احتیاط مجموعه‌ای از مانورهای طراحی شده را برای قرار دادن دوربین‌ها و ابزارهای علمی‌اش به منظور انجام رصد انجام خواهد داد.

تاکنون محققان دریافته‌اند که پلوتو، یکی از 9 سیاره منظومه شمسی و دورترین آن‌ها، بزرگتر از تصورات پیشین بوده و از قطر حدود 2370 کیلومتر برخوردار است که 80 کیلومتر بزرگتر از پیش‌بینی‌های قبلی است.

پلوتو اکنون بطور رسمی از اریس که یکی از صدها مینی سیاره و جسم دنباله‌دار مانند اطراف سیاره نپتون در کمربند کویپر است، بزرگتر است. کشف این ناحیه در سال 1992 باعث شد که پلوتو از تعریف سیاره به سیاره کوتوله تبدیل شود.

قطر پلوتو بر اندازه جو آن نیز تاثیر می‌گذارد. نیوهورایزنز پیش از این دریافته بود که جو این سیاره با سرعت بیشتری از حد انتظار در فضا پخش می‌شود.

بیشتر داده‌های نیوهورایزنز در فضاپیما ذخیره شده و پس از عبور از سیستم پلوتو به زمین منتقل خواهد شد. تیم این کاوشگر انتظار دارند امشب یک پیام کوتاه را در مورد عبور ایمن آن از کنار پلوتو دریافت کنند.

همچنین ناسا اخیرا دقیقترین تصویر را از سیاره کوتوله پلوتو به نمایش گذاشته که جزئیات زمین‌شناسی آن را نشان می‌دهد.