معماری؛ نماد توانایی و قدرت یک کشور است

دکتر سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس نخستین  جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی در این نشست خبری گفت: معماری در جهان ذهن و عین تبلور پیدا می کند. شکوفایی یک بنا محصول اندیشه زیبای ذهن است. اگر ذهن دارای چارچوب و نظم باشد، می تواند در بلند مدت در شهرسازی، مبلمان شهری به خوبی ورود پیدا کند اما اگر ذهن آشفته باشد، این آشفتگی نیز در بیرون بروز پیدا می کند.
وی افزود: ذهن الهی، بنای انسان گرا را تولید می کند. به نظر می رسد معنویت گرایی، مردم گرایی یک بنا و توجه به دیگران یک ساختمان از اندیشه الهی برگرفته شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: امروزه معماران بزرگ معتقدند، معماری یک موجود زنده مانند انسان است که می تواند دچار مرگ و آشفتگی شود. این موجود زنده مانند انسان دارای ابعاد تعالی و انگیزه مند است.در حال حاضر آثار و مفاخر معماری تاریخ مانند یک جامعه انسانی از تنوع و رشد برخوردار هستند. در تنوع معماری خصیصه های انسانی بروز پیدا می کند اما جای بسی تاسف است که امروزه بسیاری از ساختمان ها و بناهای کشور تنوع و نظم خاصی ندارند.

به گفته وی، معماری دارای هویت است. هویت یک معماری نشان می دهد یک بنا متعلق به کدام دوره و تمدن است. اگر نتوانیم معماری یک بنا را به خوبی تشخیص دهیم دچار بی هویتی شده ایم.

عاملی یادآور شد: همچنین معماری تاثیر عمیقی بر محیط زیست دارد. معماری جنگلی باید با معماری شهری تفاوت های اساسی داشته باشد. همچنین قواعدی در معماری وجود دارد که تامین کننده سلامت جسمی و روحی افراد است به همین دلیل ضرورت دارد امروزه به استانداردهای معماری توجه بیشتری داشته باشیم چراکه معماری یک نماد است؛ نمادی که بیانگر توانایی و قدرت یک کشور را نشان می دهد. از سوی دیگر ما باید به معماری اینترنتی نیز اهمیت زیادی بدهیم. معماری اینترنت به لحاظ ساختار از سه شاخص مولاژ بودن، یکپارچگی و شبکه ای بودن معماری برخوردار است.

وی یادآور شد: در معماری یک بنا نباید  تنها به ظرفیت های بالفعل افراد توجه کنیم بلکه باید در طراحی معماری به محدودیت های افراد استثنایی و ناتوانی های آنها نیز توجه ویژه ای داشته باشیم. از اینرو باید در مسابقه علمی معماری علاوه بر معماری فیزیکی به معماری در بستر مجازی نیز توجه ویژه ای کنیم. هم اکنون رتبه ایران به لحاظ  نسبت مهندسین فارغ التحصیل به جمعیت، سوم است؛ جامعه مهندسان ما بزرگ است که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

رئیس جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی  گفت: ما با این جایزه نهادی برای رتبه بندی معماری گذاشته ایم از اینرو اگر در این مسابقه زیرساخت ها، شاخص ها، معیارها، ارزیابی ها، داوری های محکم و قوی داشته باشیم و نکات مهارتی را تنظیم کنیم، می توانیم نقش مهم و سازنده ای در این زمینه داشته باشیم. در وهله نخست رعایت عدالت و کیفیت بسیار اهمیت دارد.

وی در پایان گفت: معماری لباس تن ماست. ما در این فضا زیست می کنیم. معماری در همه جوانب زندگی ما به طور خود آگاه و ناخودآگاه نقش دارد بنابراین باید بستری فاخر در این مسیر ایجاد شود.

پیگیر  تاسیس نظام معماری جمهوری اسلامی ایران هستیم

دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو دبیر اجرایی این جایزه و رییس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست از آغاز نخستین جشنواره ملی معماری عصر انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: روند برگزاری این جشنواره از روز سوم اردیبهشت ما آغاز شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه دارد.

وی افزود: آغاز به کار این جشنواره که مقارن با روز معمار بود را به فال نیک می گیریم و امیدوارم با برگزاری این جشنواره مسایلی که طی چند دهه گذشته در حوزه معماری مغفول باقی مانده است، با هدایت و پشتوانه علمی، برطرف شود.
وی افزود:آغاز به کار این جشنواره  که مقارن با روز معمار است را به فال نیک می گیریم و امیدوارم با برگزاری این جشنواره مسایلی که طی چند دهه گذشته در حوزه معماری مغفول باقی مانده است، با هدایت و پشتوانه علمی اساتید، برطرف شود.

وی اظهارداشت: ما با برگزاری این جشنواره و با حمایت دکتر عاملی، پیگیر تاسیس نظام معماری جمهوری اسلامی ایران هستیم که قطعا تاثرات مفید و سازنده آن را طی سال های آینده شاهد خواهیم بود؛ در سند مصوب معماری ایرانی نیز این وظیفه آمده است که انشاالله تحقق پیدا می کند.

 

معرفی 4بخش جشنواره جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی

دکتر امیر محمدخانی، رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی و دبیر جایزه نیز در این نشست درباره نحوه برگزاری این رویداد مهم گفت: این جشنواره از سوم اردیبهشت آغاز به کار کرده تا دهه فجر ادامه دارد.

وی افزود: این جشنواره دارای 4 بخش« معماری در تاریخ معاصر»، « جشنواره معماران جوان»، «همایش های ملی»، «نمایشگاه و دستاوردهای انقلاب اسلامی» است. بخش نخست با مشارکت و همدلی خانواده بزرگ معماری اعم از مسوولان حرفه ای و رسمی وزارتخانه ها تحقق می پیوندد که قطعا باعث ایجاد تحول در حوزه معماری در همه گروه های عمرانی، سازه، تاسیسات، شهرسازی، طراحی شهری، سرمایه گذاری و …. می شود. در این بخش آثار 40 ساله ایران( از سال 1357 تا 1398) مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بخش دوم جشنواره نیز به متخصصان جوان، خلاق و دانشگاهی اختصاص دارد. در بخش همایش ها نیز کتاب ها، مقاله ها و … مورد توجه قرار می گیرد. بخش چهارم نیز با مشارکت بخش خصوصی در دهه فجر برگزار می شود.

ضرورت دستیابی به اهداف مطلوب معماری ایرانی- اسلامی

دکتر محمود گلابچی، چهره ماندگار معماری و مهندسی راه و ساختمان و رئیس کرسی یونسکو در معماری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت: هم اکنون معماری ایران با معماری مطلوب فاصله زیادی دارد اما می توانیم با فرهنگ سازی و شناخت معماری و بهره گیری از معماری گذشته و با نگاهی روشن و درست به آینده، به اهداف مطلوب معماری ایرانی- اسلامی دست پیدا کنیم.

وی افزود: ما باید ضمن شناخت معماری گذشته، آسیب های این حوزه را نیز واکاویی و مطالعه کنیم از اینرو برگزاری جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی فرصتی را فراهم کرده تا جهت گیری درستی پیرامون این مساله داشته باشیم.

رئیس کرسی یونسکو در معماری اسلامی ایران یادآور شد: دستگاه های اجرایی و نظارتی باید جهت گیری درستی پیرامون این مساله داشته باشند بنابراین ضروری است برای برگزاری چنین رویدادهایی علاوه بر مراکز علمی و اساتید این حوزه از نقطه نظرهایی اعضای سازمان های حرفه ای، شهرداری، انجمن های حرفه ای و دستگاه های نظارتی و اجرایی نیز بهره بگیریم تا اهداف مان هماهنگی و انسجام بیشتری پیدا کنند.

معماری، بارزترین تجلی فرهنگ بشری است

مهندس حمید میرمیران، رئیس هیات مدیره بنیاد معماری میرمیران نیز در این نشست، معماری را یکی از بارزترین تجلی فرهنگ بشری عنوان کرد و گفت: ساختمان ها و بناهای معماری با قدمت چندین هزار ساله، نشان از یک دوره تاریخی و روح و فضای معماری یک کشور دارند. از سوی دیگر معماری بر تمامی جنبه های زندگی از اوقات فراغت گرفته تا حکومت، سیاست، اقتصادی نقش مهمی ایفا می کنند بنابراین نباید صرفا به معماری و ساختمان کلی یک بنا توجه کنیم بلکه باید معیارها و ارزش های کیفی و هنری یک معماری را نیز مد نظر قرار دهیم.

وی افزود: هرچند طی دویست سال گذشته شاهد تغییر و تحولی در بناهای ایرانی و اسلامی بوده ایم اما از بعد و جنبه دیگر، ساختمان ها و بناهای زیبایی مانند مسجد سپهسالار، شمس العماره و …. در این دوران ایجاد شده اند بنابراین نباید کوشش های معماران این دوره را نادیده بنگاریم.

رئیس هیات مدیره بنیاد معماری میرمیران خاطرنشان کرد: البته این اتفاق در طی دوران های مختلف برای تمامی کشورها به وجود آمده است چه بسا در دوره های نخست اسلام، شاهد تعامل دو طرفه فرهنگ اسلامی و معماری غربی بوده ایم. اکنون صدمه اصلی به معماری را افرادی می زنند که مهندس ساختمان تلقی می شوند افرادی که کارخانه تولید ساختمان دارند. از اینرو با پردختن معماری ایران به مردم و جامعه حرفه ای و مدیرت شهری و کشوری در این جشنواره ای می توانیم فرهنگ و بینش معماری خوب سرزمین مان را نهادینه کنیم.

سایه فرهنگ غربی در معماری ایرانی- اسلامی

مهندس نقره کار، رئیس قطب علمی معماری اسلامی نیز در این نشست گفت: باید در وهله نخست با آسیب شناسی معماری و فضای شهری، چگونگی دست یابی به معماری مطلوب را پیگیری کنیم. در حال حاضر بیشترین مشکل معماری و شهرسازی کشور ناشی از رویکرد یک قرن اخیر است.
وی افزود: معماری ایرانی طی یک قرن اخیر متاثر از فرهنگ غربی شده است. اغلب دانشگاه های ایران توسط غربی ها احداث شده اند. سر فصل ها و محتوای کتاب های درسی غربی است. اساتید معمار از غرب به ایران آمده یا در غرب تحصیل کرده بودند. دانش آموختگان این حوزه نیز در چنین این بستری رشد پیدا کرده بودند. این در حالی است که رویکرد و محتوای معماری و شهرسازی غرب دچار پوچ گرایی است و زیبا شناسی بناهایشان دچار هرج و مرج است. در سبک معماری نیز اصول ثابتی ندارند.
وی ادامه داد: جدا از اینکه ما هم اکنون از هویت معماری اسلامی و ایرانی فاصله داریم، در زمینه تکنولوژی و فناوری نیز عقب افتاده ایم که باید مجهز به مواد و مصالح جدید شویم که امیدواریم با برگزاری چنین جشنواره ای این مسایل به درستی تبیین و تدابیر اساسی و بنیادی پیرامون این مساله اتخاذ شود.

معماری ایرانی باید مردم وار باشد

دکتر حامد مانی‌فر، مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این نشست درپاسخ به سوال خبرنگار سیناپرس گفت : حوزه ساخت و ساز از این جهت اهمیت پیدا می کند که به عمومیت ساخت و ساز و آن چیزی برمی گردد که توسط مردم اتفاق می افتد و مردم، خود سازنده آن هستند. بخشی از معماری ایرانی که اهمیت زیادی پیدا می کند، مردم واری آن است.
او اشاره می کند که در زمینه مقررات ملی ساختمان هم در سال های گذشته بیش از هر چیز به فیزیک ساختمان ها اهمیت داده و پرداخته ایم و به آنچه که از همه بیشتر اهمیت دارد، یعنی روح ساختمان بی توجه بوده ایم. طی این سال ها تلاش کرده ایم از نظر استحکامی به سازه اهمیت دهیم و بیشتر صرفه های اقتصادی را ملاک عمل خود قرار دهیم غافل از این که مسأله هویتی ساختمان ها و بناها را در پایین ترین اولویت قرار داده و از آن غلفت کرده ایم.
به گزارش سیناپرس، مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی همچنین اظهار می کند: اختصاص جایزه ملی معماری که برای نخستین بار است که در کشور اتفاق می افتد، از نظر اجتماعی جایگاه بسیار والایی دارد و از جنس معرفی رویکردهایی است که در جامعه وجود دارد.
او ادامه می دهد: این جایزه ملی می تواند بستر مناسبی را ایجاد کند تا از این طریق بتوانیم ضوابطی را برای بهتر شدن اوضاع معماری و ساختمان سازی در کشور وضع کنیم.
او ابراز امیدواری کرد که این جایزه ملی به سمتی حرکت کند که بتواند این جریان را در بستر جامعه گسترش دهد و به این سمت حرکت نکنیم که تنها یه معرفی ساختمان های شاخص که اعلب نیازمند صرف سرمایه های وسیعی است، بسنده کنیم. درواقع، این جریان نباید تنها معرفی بناهایی باشد که قابل الگوبرداری نباشند.
مانی فر در ادامه عنوان می کند: در قالب جایزه معماری باید به سمتی حرکت کنیم که ویژگی های مردم واری در آن به خوبی پرداخته شود و از سوی دیگر، سیمای مناسبی را هم در ذهن مردم و بازدیدکنندگان به جا بگذارد و هم سیمای خوبی در عمل از آن مشاهده شود.
او در ادامه نشست به این امر اشاره می کند که ما باید چهار حوزه را در این جایزه فعال کنیم که به نظر می رسد در حال حاضر در آن نقص داریم و با همکاری این مجامع و مراکز می توانیم موفق تر عمل کنیم.
بخش اول دانشگاه ها و مجامع علمی و اساتید؛ بخش دوم سازمان ها و انجمن های حرفه ای مانند سازمان نظام مهندسی و جامعه مهندسان مشاور؛ بخش سوم قوانین و ضوابط و چارچوب های اجرایی توسط سازمان های قانون گذار مانند شورای تدوین مقررات ملی ساختمان و بخش چهارم دستگاه های نظارتی و اجراست تا به این واسطه بر ساخت و سازهای کشور نظارت داشته باشند.

گزارش :فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا