شاید گروه خونی شما نادر باشد

دکتر مصطفی مقدم، رئیس آزمایشگاه رفرانس ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون، درباره اینکه گروه های خونی نادر چیست،گفت: آنچه عموم مردم درباره گروه‌های خونی می‌دانند، معمولا به آنتی‌ژن‌های گروه خونی اصلی یا همان سیستم گروه خونی ABO محدود می‌شود؛  اما در کنار این گروه های خونی اصلی گروه ها خونی دیگری نیز وجود دارد که  براساس تعریف انجمن بین‌المللی انتقال خون، اگر در بین جمعیت هزار تا 5000 نفری در جامعه، آنتی‌ژن خاص خون مشاهده نشود آن فرد دارای گروه خونی کمیاب است و اگر گروه خونی فردی در بین 5000 تا ده هزار نفر جمعیت یک منطقه جغرافیایی آنتی‌ژن یا آنتی‌ژن‌های خاصی را نداشته باشد، این فرد دارای گروه خونی بسیار نادر خواهد بود.

وی افزود: به عنوان مثال در تعریف گروه خونی بمبئی ،افرادی که دارای این گروه خونی نادر هستند،فاقد پادتن اچ (ماده اچ)در سرم خود هستند ،ماده اچ در سرم گروه خونی (o)وجود دارد، لذا آنان قادر به تولید پادتن A,B(مادهA,مادهB)بر سطح گلبولهای قرمز خود نیستند،افراد این گروه نمی توانند از هیچ یک از گروههای خونی حتی (O)منفی خون دریافت کنند و فقط از گروه خونی بمبئی پذیرش دارند.

مقدم با بيان اين مطلب كه زندگي دارندگان گروههاي خوني نادر همانند مردم عادي است، گفت: ممكن است تغييرات ژنتيكي ناشي از ازدواج‌هاي فاميلي ويا تغييرات محيطي كه به دنبال شرايط جغرافيايي ويژه حاصل مي‌شوند موجب شود گروه خوني نادر در يك خانواده و در يك نژاد بيشتر شود.

رئیس آزمایشگاه رفرانس ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون در خصوص نحوه شناسایی این افراد گفت: معمولا افرادی که گروه خونی نادر دارند به طور تصادفی شناسایی می‌شوند. گاهی فرد تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد که به تزریق خون نیاز دارد یا این که خانمی دچار سقط‌های مکرر می‌شود که در این صورت ممکن است پزشک برای او آزمایشی به منظور تعیین گروه خونی بنویسد.

مقدم افزود: ما به‌طور تصادفی نمونه خون افرادی که در سازمان انتقال خون، خون اهدا می‌کنند آزمایش می‌کنیم. معمولا هر سال گروه خونی پنج تا ده هزار نفر از افرادی که خون اهدا کرده‌اند، شناسایی می‌شود.  گفتنی است ،در حال حاضر 13 گروه خونی نادر در ایران شناسایی شده است. این در حالی است که کل گروه های خونی شناسایی شده در جهان به 338 گروه خونی می رسد.

دکتر مصطفی مقدم عنوان کرد: بهتر است افراد از نوع گروه خونی خود مطلع باشند و برای آگاهی از گروه خونی خود كافی است به یكی از پایگاه های انتقال خون مراجعه كنند تا پس از اهدای مقداری خون، از گروه خونی خود آگاه شوند.

وی همچنین با اشاره به بانک خون های نادر در سازمان انتقال خون، تاکید کرد: بانک خون‌های نادر در سال 1389 راه‌اندازی شده است.  پیش از این ما در یک دوره زمانی پنج ساله برنامه‌ریزی‌های لازم برای این کار را انجام دادیم تا بتوانیم چنین برنامه‌ای را برای ایجاد بانک خون‌های نادر اجرایی کنیم.

رئیس آزمایشگاه رفرانس ایمونوهماتولوژیسازمان انتقال خون در ادامه اظهار کرد:  طرح مشترکی را برای یک دوره زمانی دوساله با سازمان بهداشت جهانی در نظر گرفتیم. به آنها اعلام کردیم قصد داریم چنین برنامه‌ای را در کشور پیاده کنیم. از رئیس انجمن بین‌المللی خون‌های نادر دعوت کردیم در سمینار دو‌هفته‌ای سازمان انتقال خون شرکت کند. رئیس انجمن از امکانات آزمایشگاهی سازمان بازدید و توصیه کرد عضو این انجمن شویم. از سال 1389 ما عضو انجمن بین‌المللی خون‌های نادر هستیم که مرکز آن در آمستردام هلند است.

در آسیا بجز ایران کشورهای چین و ژاپن هم برنامه‌ای تحت‌عنوان برنامه ملی خون‌های نادر ارائه کرده‌اند که اجرایی شده است. در ژاپن در دوره‌ای 30 میلیون نفر از جمعیت‌شان را از نظر گروه‌های خونی مورد آزمایش قرار دادند تا گروه‌های خونی نادر را در این کشور شناسایی کنند. در کشورهای اسلامی ما تنها کشوری هستیم که برنامه ملی خون‌های نادر را در کشور به اجرا گذاشته‌ایم.

همچنین اخیراً بانک اطلاعاتی خون های نادر کشور با کسب این ویژگی ها، موفق شد با بانک بین المللی خون های نادر مشترک شود و این بدان معنا است که خدمات ما، بین المللی می شود و امکان دریافت و ارسال خون نادر مورد نیاز بیماران بین کشورهای عضو میسر خواهد بود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا