عسل های آمریکایی آلوده به رادیواکتیو هستند

به گزارش سیناپرس به نقل از دیلی میل، بررسی ها نشان می دهد که حدود نیمی از عسل تولید شده در آمریکا حاوی رادیواکتیو به جا مانده از بمب اتمی آزمایش شده در خلال جنگ سرد است.

محققان 122 نمونه عسل تولید شده در ایالت «مین» تا «فلوریدا» را بررسی کرده و دریافتند که از این میان، 68 نمونه، یعنی بیش از نیمی از آنها دارای ایزوتوپ رادیواکتیو بودند.
گروهی از دانشمندان دانشگاه ویلیام و مری در مطالعات خود روی 122 نمونه عسل، ماده «سزیم 137» را پیدا کردند که محصول جانبی شکافت هسته ای شامل واکنش اورانیوم و پلوتونیوم است. به گزارش سیناپرس،اگرچه بررسی ها نشان می دهد که این مقدار به اندازه ای نیست که به انسان آسیب بزند اما به طور قطع نمی توان اثر درازمدت آن را در محیطزیست نادیده گرفت.
محققان در نمونه های عسل جمع آوری شده از قسمت هایی از آمریکا با بارندگی کم تر و خاکی با سطح پتاسیم پایین تر، سطح بالاتری از این ماده رادیواکتیو را مشاهده کردند. آنها بر این باورند که سزیم و پتاسیم شباهت هایی با هم دارند در نتیجه، گیاهان به دنبال جذب موادمغذی ای هستند که این مواد خطرناک را جذب کنند.
به گزارش سیناپرس، محققان معتقدند که زمانی آمریکا سلاح های مختلف اتمی را در جو آزمایش می کرد که نتیجه آن، قرار گرفتن پوششی از ایزوتوپ ها در محیطزیست است. در سال 2017 به گروهی از دانشجویان در تعطیلات بهار مأموریت داده شد تا موادغذایی را از نقطه ای که به تعطیلات می روند، برای بررسی وجود مواد رادیواکتیو با خود بردارند.
دانشجویان هم میوه ها، دانه های خوراکی و مواد مختلفی را با خود به دانشگاه آوردند که در بسیاری از آنها با استفاده از ردیاب گاما، سزیم 137 مشاهده شد. مقدار رادیواکتیوی که محققان در عسل های جمع آوری شده به دست آوردند، معادل 870 هزار اتم رادیوسزیم در هر قاشق غذاخوری است.
محققان بر این باورند که میزان رادیوسزیم از دهه 1960 تا به امروز کاهش چشمگیری پیدا کرده است. به طور قطع، مقدار سزیم موجود در عسل در دهه 1970، حدود 10 برابر امروز بوده است.

مترجم:ندااظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا