کشف آتشفشان‌های ناشناخته در عمق آب‌های سیدنی

کد خبر : 11641 سه شنبه 23 تیر 1394 - 12:04:08

محققان بین المللی موفق به کشف چهار آتشفشان خاموش در عمق چهار هزار و نهصد متری آب های سیدنی شدند که می تواند راهگشای شناخت بهتر این قاره باشد.

محققان بین المللی از کشف ۴ آتشفشان خاموش در حدود ۲۵۰ کیلومتری سواحل سیدنی بزرگترین شهر استرالیا خبر داده اند که می تواند در مشخص شدن علت جدایی نیوزیلند از قاره استرالیا سودمند باشد. محققان بین المللی متشکل از دانشگاه های استرالیا، اوکلند و بریتیش کلمبیا موفق به کشف ۴ آتشفشان در حدود ۲۰ کیلومتری سواحل سیدنی شدند.

محققان معتقدند این آتشفشان ها بخشی از تاریخ جداشدن نیوزیلند و استرالیا هستند که در حدود ۴۰  تا ۸۰ میلیون سال پیش رخ داده است. «ریچارد آرکولوس»، استاد دانشگاه ملی استرالیا در این رابطه می گوید: «کشف این آتشفشان ها می تواند مسیر جدیدی را پیش روی محققان قرار داده و برای اکتشافات بیشتر استفاده شود. عمر تقریبی این آتشفشان ها در حدود ۵۰ میلیون سال تخمین زده شده  است. قطر دهانه یکی از آنها ۱۵۰۰ متر و از ارتفاع ۷۰۰ متری نیز برخوردار است.»

این آتشفشان ها توسط کشتی علمی استرالیایی با نام Investigator که مجهز به دستگاه های ردیاب از طریق انشار امواج صوتی است، شناسایی شد.