واکنش های مغز در هنگام ارتباط کلامی

دانشمندان شاغل در آزمایشگاه کارکرد مغز در دانشگاه ییل (Yale University) ایالات متحده امریکا برای پیدا کردن پاسخ این پرسش که چگونه مغز انسان با مجموعه صد میلیارد سلول عصبی فشرده ، اجازه می دهد تا ما فکر کرده  و از احساس ، درک ، حرکت و واکنش هایی در جهان برخوردار باشیم ، به تحقیق و بررسی روی  فعالیت مغز در هنگام مکالمه پرداختند .

آن ها در این روش پژوهشی خود از کلاهک هایی مجهز به 64 کابل فیبر نوری استفاده کردند . در انتهای نیمی از این کابل های نوری یک پرتو لیزری به عمق دو و نیم ساتیمتری به جمجمه و به درون سلول های مغز داوطلب تابانده می شود . سپس این کابل های نوری خارج شده و نیم دیگر کابل ها متصل می شوند .

در این روش ، تصویرهایی شامل توده های رنگی از محل فعالیت سلول ها در مغز تهیه می شود. در واقع این تصاویر مانند تصاویر اشعه ایکس مستقیم نیستند ، بلکه بازسازی تصویری از داده های پردازش شده به شمار می روند .

جوی هیرش (Joy Hirsch) از متخصصان عصب شناس و مدیر آزمایشگاه کارکرد مغز در دانشگاه ییل در این رابطه می گوید : ” ما می خواهیم به درک و شناخت کارکرد مدارهای عصبی در هنگام تعامل بین افراد دست پیدا کنیم . احتمالا این نوع ارتباط ، یکی از مهمترین عملکردهای نوع بشر به عنوان یک گونه اجتماعی است و هنوز ما اطلاعات زیادی درباره آن نداریم . اطلاعات جدید شامل گزارش های تصویری ، حاوی اطلاعات چهره ای است که بخش مهمی از نظام زبانی در یک دیالوگ و گفتگو  بوده و در یک رابطه تعاملی به کار گرفته می شود . “

دو محقق از این آزمایشگاه در زمان گفتگو با یکدیگر به تماشای عملکرد مغزشان ، که فعالیت های پیچیده داخلی مغزی بود ، پرداختند . در هنگام گفتگوی این دو محقق با یکدیگر ، دیگر دانشمندان نیز توانستند الگوهای بصری را در این تعامل شناسایی کنند .

الگوهای متغیر شرایطی مانند اختلال ترس و افسردگی را نشان می دهند . این پژوهشگران امیدوارند که بتوانند تاثیر بیماری اوتیسم بر زندگی افراد را پیدا کنند . جوی هیرش در این باره می گوید : ” در مورد اوتیسم باید بگویم که اولین نشانه بروز این اختلال که والدین و کارشناسان بهداشت متوجه آن می شوند ، اختلال در برقراری ارتباط با دیگران و دوری از جمع است . با این حال ، ما اطلاعات چندانی درباره مدارهای عصبی که میزان و نحوه ارتباط فرد با دیگران را شامل می شود ، نداریم .

یوری هاسون (Uri Hasson) از دیگر متخصصان علوم اعصاب دانشگاه پرینستون (Princeton University) نیز در حال بررسی فعالیت مغز در هنگام حرف زدن با دیگران است تا بتواند عملکرد مغز را در آن زمان پیدا کند .

اسکن های ام آر آی عملکردهای مغز را با توجه به نظارت بر جریان خود نشان می دهد. هنگامی که یک منطقه از مغز فعال می شود، این منطقه نیاز بیشتری به خون برای ارائه اکسیژن و مواد مغذی دارد. در نتیجه این مناطق در روی تصویر  صفحه کامپیوتر روشن تر می شوند. علاوه بر آن ، این پژوهش نشان می دهد که بیشتر شنوندگان یک داستان را درک می کنند که الگوی عملکرد مغزشان بیشتر سخنان گوینده را دنبال کند.

یوری هاسون درباره این روش جدید پژوهش می گوید : ” با این شیوه تازه من می توانم از مغز افراد در حین گفتگو اسکن تهیه کنم . آنها داخل اسکنر حرف زده و از مسائل روزمره و رویدادهای زندگی سخن می گویند .  پس از آن من می توان این سخنان را برای گروهی از شنوندگان پخش کنم . آن چه ما در نظر داریم به دست آوریم این است که آیا در یک مکالمه ، عملکرد مغز شنونده شبیه مغز گوینده است یا نه ؟ در نتیجه هر چه الگوهای مغزی بیشتر شبیه هم باشند ، ارتباط و فهم متقابل بیشتر خواهد بود . به این معنا که در یک گفتگو اگر شما واقعا منظور مرا فهمیده باشید ، الگوهای مغزی تان شبیه و همنوع الگوهای مغزی من می شود .

به گفته پژوهشگران ، هدف بعدی در این زمینه ، پیشرفت دستگاه های پرتونگار و فرآیند های فنی و علمی است که  دانشمندان بتوانند یافته های تازه ای در این رابطه به دست آورند .