داروی سرطان، درون یک صدف مخروطی

نوعی صدف مخروطی که در کوئینزلند یافت شده، مقدار بسیار زیادی مواد سمی و برای نمونه سموم پپتید را در خود نهفته دارد که ممکن است منجر به کشف داروهای جدید امیدوارکننده‌ای برای درمان درد و بیماریهایی مانند سرطان شود.

سم حلزون صدف مخروطی، حاوی توکسین‌هایی است که پیش از این ارزش دارویی آنها ثابت شده است.

این مطالعه، برای اولین بار تصویر توکسین‌ها را که در سم یک حلزون با صدف مخروطی شکل وجود دارد ارائه می‌دهد. سم این حلزون، ترکیب پیچیده‌ای از بسیاری از مواد شیمیایی و توکسین‌هایی است که در مطالعات گذشته نادیده گرفته شده‌اند.

محققان با استفاده از یک روش جدید که به دقت ساختار، فعالیت و ترکیب طیف متنوعی از پروتئین‌های داخل سم این حلزون را اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل می‌کند، توانستند بیشترین مقدار پپتید(مینی پروتئین) تولید شده از این حلزون صدف مخروطی را کشف کنند.

همچنین شش ساختار اصلی مولکولی سه بعدی مناسب برای ساخت دارو را شناسایی کردند که انتظار می‌رود در آینده نزدیک در طراحی و تولید دارو نقش اساسی داشته باشد.

در عرض 25 سال گذشته بیش از 25 ساختار مولکولی شناخته شده کشف شده است که بسیاری از آنها در حال حاضر در ساخت و تولید داروهایی برای درمان بیماری‌ها به کار می‌رود. ساختارهای جدید کشف شده نیز می‌تواند در ساخت داروهای جدید برای درمان انواع درد، سرطان و طیف وسیعی از بیماری‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

گونه‌های حلزون صدف مخروطی که محققان در حال مطالعه روی آنها هستند، در امتداد سواحل شرق استرالیا یافت می‌شود و یکی از 700 نوع صدف‌های مخروطی است.

پیش‌بینی پژوهشگران این است که مولکولهای بسیار زیادی در سم گونه‌های دیگر صدف مخروطی وجود دارد و باید به منظور مطالعه جدید بررسی شوند.

این روش جدید تجزیه و تحلیل، همچنین می‌تواند در تحقیق روی سم جانوران دیگر یا در زمینه‌های مرتبط با آن از جمله مطالعه در مورد پروتئین سلولها استفاده شود. این تحقیق در جستجوی داروهای جدید در درمان بیماری‌ها مفید خواهد بود.

این پژوهش در نشریه  Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

1. باسلام