مشکل خذف نیترات از آب آشامیدنی حل شد

سعید سامانی مجد، مدیرعامل شرکت بهین آب زنده اظهار کرد: اواخر سال 92 با حمایت و همکاری دفتر علمی و فناوری ریاست جمهوری طرحی تعریف کردیم که در آن برای حذف نیترات از روش های الکتروشیمی استفاده شود .

وی افزود: در این روش که روشی نو در دنیاست با حذف انتخابی عناصر مزاحم  آب را تمیز می کنیم.یعنی اختلاف پتانسیلی  ایجاد می کنیم که عناصر مزاحم را حذف و مابقی عناصر مورد نیاز باقی بماند.

سامانی گفت: روش های زیادی برای حذف نیترات از آب آشامیدنی  وجود دارد واصولا مبتنی بر فیلتراسیون پیشرفته هستند و کلیه یون های آب را حذف می کند .این روش ها مانند تصفیه کن ها و آب شیرین کن های خارجی ، یون های آب را حذف کرده و روشی پر ضرر است؛ زیرا آبی که به صورت مقطر به دست می آید،  برای آشامیدن مناسب نیست و آب باید املاح داشته باشد.

وی اظهار کرد: اگر نیترات آب از حد استاندارد یعنی dpm 45  که طبق سازمان جهانی بهداشت اعلام شده بیشتر باشد بیماری های مختلفی ایجاد می کند و در صورتی که زیر 45برسد مجاز به استفاده است.

وی گفت: ما در این روش بابحث الکتروشیمی  اختلاف پتاسیل ایجاد کرده، نیترات و نیتریدی که درآب وجود دارد را در یک چرخه معکوسی قرار می دهیم و عناصر اضافی را از آب خارج میکنیم و به نوعی کل آب را نگه می داریم . دراین حالت نیز پسماند آب ایجاد نمی شود.

سامانی افزود: در  روش های دیگر به نوعی ریجکت آب و پسماند به وجود می آید ،زیرا در این حالت آب را فیلتراسیون می کنند و اجازه نمی دهند یون ها از فیلتر رد شوند و یون ها در آب می مانند و آب پسماند می شود و  به نوعی هدر می رود و درنهایت نسبت نیترات آن بیشتر می شود.

مهندس سامانی افزود: این دستگاه مراحل آزمایشگاهی خود را طی کرده و به مرحله تجاری سازی رسیده اما هنوز نتوانسته ایم، سرمایه ای جذب کنیم .این دستگاه نمونه خارجی در بخش خانگی ندارد اما در بخش صنعتی برای تصویه فاضلاب نمونه خارجی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا