ابتلا به اندومتریوز و ایفای نقش زنانگی

 سیناپرس:"ابتلا به اندومتریوز و ایفای نقش زنانگی"مطالعه ای است کیفی که درقالب مقاله ای مشترک از هديه رياضي، نجمه تهرانيان، سعيده ضيايي، عيسي محمدي، ابراهيم حاجي‌زاده و آرمين فيروزي در جدیدترین شماره از فصلنامه پایش -سال سيزدهم، شماره ششم، آذر ـ دي 1393- منتشر شده است.
اين مطالعه با هدف تبيين درک و تجارب بيماران مبتلا به اندومتريوز از ايفاي نقش زنانگي به روش كيفي بر روي 18 بيمار مبتلا به اندومتريوز مراجعه کننده به بيمارستان آرش تهران، با استفاده از مصاحبه نيمه ساختار يافته عميق به روش نمونه‌گيري هدفمند در سال 1392 انجام شد.
داده‌ها به روش تحليل محتواي قراردادي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. تحليل داده‌هاي حاصل از تجارب مشاركت‌كنندگان منجر به شکل‌گيري هفت طبقه و سه درون مايه اصلي تحت عناوين"احساس آسيب‌هاي ژنيکولوژيکي" ،" مواجهه با اختلال در زندگي زناشويي" و "مواجهه با زندگي اجتماعي مختل شده" گرديد.
احساس آسيب‌هاي ژنيکولوژيکي مشتمل بر سه طبقه اختلال قاعدگي، شکايت از کيست آزار دهنده و مشکلات مربوط به عفونت بود. مواجهه با اختلال در زندگي زناشويي، مشتمل بر دو طبقه درد حين نزديکي و بروز نازايي بود. مواجهه با زندگي اجتماعي مختل شده، مشتمل بر دو طبقه اختلال عاطفي و ارتباطي و اختلال در فعاليت‌هاي روزمره زندگي بود.
 
يافته‌هاي اين مطالعه حاصل از تجارب زنان مبتلا به اندومتريوز بود که بيانگر ناتواني در ايفاي نقش زنانگي آنها بوده و مي‌تواند پيامدهاي مخربي بر زندگي فردي، خانوادگي و اجتماعي آنان داشته باشد. اولا نوع و ميزان پيامدهاي احتمالي نياز به مطالعه بيشتر دارد ثانيا اين مشكلات و پيامدهاي احتمالي، لزوم برنامه‌ريزي توسط ارايه کنندگان و مسئولين خدمات سلامت براي تشخيص زودرس، انجام مداخلات و پايش مستمر وضعيت سلامت اين بيماران را مطرح مي‌سازد.
برای مشاهده متن کامل این مقاله و دیگر مقالات منتشر شده در جدیدترین شماره از فصلنامه پایش -سال سيزدهم، شماره ششم، آذر ـ دي 1393- اینجا را ببینید.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا