نخستین یافته های زمین شناسی در پلوتو

دانشمندان از بابت کشف نخستین برجستگی های زمین شناسی در پلوتو بسیار هیجان زده به نظر می رسند، تصاویر ارسال شده به زمان نشان دهنده برجستگی های خاصی در نزدیکی قطب جنوبی این جرم آسمانی هستند که برای نخستین بار در تاریخ بشر نشانه هایی درباره این جرم دور دست را به دانشمندان عرضه کرده است.

کرت نیبور به عنوان یکی از دانشمندان فعال در پروژه افق نو در این باره می گوید: «ما سرانجام به اندازه کافی به پلوتو نزدکی شده ایم که بتوانیم ساختار زمین شناسی ان را مشاهده کنیم.» منطقه کشف شده که به عنوان وال (the Whale) نام گذاری شده است می تواند برای دانشمندان بسیار هیجان انگیز باشد.

نیبور در این باره می گوید :«در قسمتی که می توان آن را دم وال در نظر گرفت، شاهد ارتباط فرایندهای دینامیکی متعددی هستیم که همین امر موجب شده است تا این یافته ها بسیار خاص باشند.» شایان ذکر است که این اطلاعات توسط فضاپیمای افق نو در فاصله 5.4 میلیون کیلومتری از سطح پلوتو برداشته شده اند که عملانزدیک ترین تصاویر دریافت شده از پلوتو در تاریخ ستاره شناسی محسوب می شود.

دقت این تصاویر برابر با 27 کیلومتر برای هر پیکسل است و علیرغم اینکه این کیفیت با استانداردهای مورد انتظار ما در زمین برابری نمی کند ولی بازهم برای ستاره شناسان به عنوان یک تصویر بسیار مهم برای تحلیل سطح پلوتو مطرح است. شایان ذکر است که پروژه افق نو به نزدیک شدن به پلوتو ادامه خواهد داد و به این ترتیب می توان انتظار دریافت تصاویر جدید و دقیق تری از سطح این جرم را داشت که می توانند اطلاعات جدیدی را به دانشمندان ارائه کنند.