خطر بالقوه آنتی بیوتیک ها در رشد کودکان

نتایج یک پژوهش جدید ؛ نشان می دهد که دوره های مکرر استفاده از آنتی بیوتیک به شدت رشد کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد .  تحقیقاتی که مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک در  ایالات متحده امریکا  روی جانوران انجام داده ، نشان می دهد که موش های ماده ای که با دو نوع از آنتی بیوتیک های استفاده شده گسترده در دوران کودکی درمان شدند ، نسبت به موش هایی که با این داروها درمان نشده اند ، وزن بیشتری به دست آورده و استخوان هایشان رشد بهتری داشته اند .

قابل ذکر است که هر دو نوع آنتی بیوتیک در میکروبیوم های روده و میلیاردها میکروبی که در دستگاه گوارش وجود دارند ، اختلال ایجاد می کنند .

مارتین بلیزر (Martin Blaser) از محققان این تیم تحقیقاتی اعلام کرد که این پژوهش جدید فقط  روی موش ها انجام شده است . با این حال او متذکر شد که نتایج آن با تحقیقاتی دیگر در همین زمینه مطابقت داشته و اثرات قابل توجهی را برای کودکانی که در اوایل زندگی خود آنتی بیوتیک مصرف می کنند ، نشان می دهد . همچنین او به این مساله اشاره می کند که داده های جمع آوری شده می تواند دستورالعمل های معین شده بر شکل ، نوع و مدت تجویز این گروه از دارو ها را  در بیماری های کودکان کمک کند .

لازم به توضیح است که به طور میانگین کودکان در ایالات متحده امریکا ده دوره داروهای آنتی بیوتیک را  تا سن ده سالگی دریافت می کنند .

تحقیقات جدید نشان داده است که مقدار زیاد اما کوتاه مدت از مواد افزودنی tylosin به خوراک موش ها اثر بارزتر و طولانی مدت را بر افزایش وزن دارد در حالی که آموکسی سیلین بیشترین اثر را بر روی رشد استخوان آن ها که شرط لازم برای افزایش قد است ، دارد .

بر اساس داده های گسترده توالی دی ان ای ، این مطالعات نشان داد که آنتی بیوتیک ها میکروبیوم روده را مختل می کنند . بلیزر معتقد است که آنتی بیوتیک ها محیط زیست میکوبیوم روده را از نظر تنوع و غنای میکروبی ، ساختار جمعی آن ها یا ماهیت ترکیبشان را دچار تغییر می کند . این داروهای آنتی بیوتیکی نه تنها گونه های باکتریایی را بلکه تعداد نسبی ژن میکروبی مرتبط با عملکرد متابولیکی ویژه در ساختار گوارشی بدن را نیز تغییر می دهند .

لازم به توضیح است که این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در مجله آنلاین ارتباطات طبیعت (Nature Communications) منتشر شده است .