تا صد سال دیگر مناطق استوایی زمین قابل سکونت نیست

به گزارش سیناپرس، به اعتقاد کارشناسان اگر گرم شدن کره زمین را به کمتر از یک و نیم درجه سانتیگراد محدود نکنیم، مناطق گرمسیری و استوایی که در حال حاضر ۴۳ درصد از جمعیت جهان در آن ساکن هستند،  طی چند دهه آینده غیرقابل سکونت می شوند. 

لازم به توضیح است که کشورهای مختلف جهان متعهد شده اند که بر اساس توافقنامه پاریس، افزایش دما را به ۲ درجه سانتیگراد محدود کنند ولی از نظر متخصصان یک و نیم درجه سانتیگراد درجه حرارت مناسب و قابل قبول برای نجات کره زمین است.

ممکن است در نگاه نخست نیم درجه چندان مهم نباشد اما در واقع برای بسیاری از مناطق کره زمین این میزان افزایش دما خطرناک خواهد بود. میانگین دمای جهانی در حال حاضر بیش از یک درجه سانتیگراد در مقایسه با زمان پیش از انقلاب صنعتی افزایش یافته است و اگر می خواهیم افزایش بیشتر را محدود کنیم، باید سریع اقدام کنیم.

محققان دانشگاه پرینستون طی یک مطالعه جدید، به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه آب و هوای گرم بر توانایی ما در سکونت در گرم ترین نقاط جهان تأثیر می گذارد. آنها در این پژوهش روی اندازه گیری معروف به درجه حرارت حباب مرطوب که گرما و رطوبت را تشکیل می دهد، متمرکز شدند. به گزارش سیناپرس، به طور طبیعی بدن انسان از طریق تعریق و تبخیر عرق از پوست، خود را خنک می کند. اما این واکنش طبیعی بدن، یک محدودیت دارد. دانشمندان استدلال می کنند که انسان می تواند دمای هوای همراه با رطوبت زیاد  را تا  حداکثر ۳۵ درجه سانتیگراد تحمل کرده و فراتر از آن، دچار مشکل می شود.

بدن انسان به طور معمول دارای دمای داخلی پایدار حدود ۳۷ درجه سانتی گراد  است. ولی دمای پوست باید کمی پایین تر باشد تا بتواند گرمای بخش های داخلی را به پوست برساند. اگر اینگونه نباشد، دمای داخلی فرد می تواند به سرعت افزایش یابد. 

یی ژانگ، از پژوهشگران ارشد این مطالعه در این رابطه اعلام کرد: اگر محیط بیش از حد مرطوب باشد، بدن ما نمی تواند با تبخیر عرق خنک شود و به این ترتیب دمای بالای بخش های داخلی بدن خطرناک یا حتی کشنده خواهد شد.

محققان همچنین بر چگونگی تأثیر گرم شدن کره زمین بر دمای محیط های مرطوب در مناطق گرمسیری مانند جنگل های بارانی آمازون، شبه جزیره هند، مناطقی از جنوب شرقی آسیا و بخش بزرگی از آفریقا متمرکز شدند. آنها دریافتند که حتی پیش از آستانه افزایش یک و نیم درجه ای حرارت، شرایط فعلی نیز ممکن است اثرات سوئی بر سلامتی انسان داشته باشد. به گزارش سیناپرس، اما بعد از عبور از این مرز، اوضاع خیلی سریع می تواند بدتر شود. مجتبی صادق، متخصص مخاطرات  آب و هوایی در دانشگاه ایالتی بویز که در این مطالعه مشارکت نداشت، در این رابطه گفت اگر این حد نقض شود، زیرساخت ها مانند پناهگاه های هوای خنک برای بقای انسان کاملاً ضروری است. با توجه به اینکه بسیاری از این تأثیرات در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد، دستیابی عموم مردم به این امکانات بسیار بعید به نظر می رسد.

این امر لزوم اقدامات بیشتر آب و هوایی را برای مقابله با رشد روزافزون انتشار گازهای گلخانه ای برجسته می کند. پیش بینی می شود امسال تعهدات جدید آب و هوایی توسط ایالات متحده، چین و اتحادیه اروپا اجرایی شود اما علی رغم تلاش های فعلی، کارشناسان اقلیمی تخمین می زنند که متوسط دما در پایان قرن می تواند تا ۳ درجه سانتیگراد افزایش داشته باشد.  

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature GeoScience منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: ناصر پورقدیمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا