تزریق کوواکسین هیچ خطری ندارد

به گزارش سیناپرس، کشور هند بزرگترین برنامه واکسیناسیون خود را در برابر بیماری مرگبار کووید ۱۹ در ۱۶ ژانویه برابر با ۲۷ دی ماه آغاز کرد و میلیون ها نفر را واکسینه کرد.

تاکنون دو واکسن کوواسین و کوویشیلد در این کشور مورد تایید قرار گرفته که از آن میان کوواسین توسط شرکت دارویی باهارات بیوتک با همکاری با شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) در حیدرآباد ساخته شده است. گفتنی است این واکسن یکی از گزینه های واکسن مورد نظر مسئولان وزارت بهداشت ایران برای وارد کردن و استفاده در کشور است.

به گزارش سیناپرس، پیشتر و از آن جهت که برخی کارشناسان تایید واکسن کوواسین را عملی شتابزده اعلام کرده بودند، نگرانی هایی در مورد امنیت و تاثیر این واکسن ایجاد شد. بر همین اساس پژوهشگران تحقیقات و تجزیه و تحلیل هایی را روی اثربخشی و امنیت این واکسن آغاز کردند.
بر این اساس، مطالعات پژوهشگران بی طرف، نتایج  فاز ۲ واکسن کوواسین ایمنی آن را تایید کرده و گزارش داده که ایمن سازی و اثربخشی این واکسن بدون عوارض جانبی جدی است. در این گزارش پیشنهاد شد که به نتایج ایمنی و اثربخشی فاز ۳ آزمایش ها نیز توجه شود.

ارزیابی های واکنش پذیری در این مطالعه به طور قابل توجهی در آزمایش فاز 2 نسبت به آزمایش فاز 1 و سایر آزمایش ها با گروه دارونما بهتر بود. در ضمن عوارض جانبی گزارش شده در آزمایش فاز ۲ از آزمایش فاز یک کمتر بود. شایع ترین عوارض اعلام شده در گزارش آزمایش های فاز ۲ درد در محل تزریق همراه با سردرد، خستگی و تب بود. هیچ عوارض جانبی تهدید کننده زندگی گزارش نشده است.

نتایج آزمایش های فاز ۳ واکسن کوواکسین هفته گذشته منتشر شد و در گزارش آن ادعا شده است که این واکسن در کسانی که بدون ابتلای قبلی به این بیماری، هر دو دوز واکسن مذکور را دریافت کرده اند، ۸۱ درصد اثربخشی را در پیشگیری از کروناویروس ایجاد کرد.

بر همین اساس گزارشی در مجله  پیشرو پزشکی لنست به چاپ رسیده که از تجزیه و تحلیل های آزمایش های بالینی واکسن کوواکسین نوشته و اثربخشی و ایمنی آن را تایید کرده است.