تولید واکسنی که با تمام سویه های اصلی ویروس کرونا مقابله کند

به گزارش سیناپرس، واکسن های ساخته شده برای کنترل بیماری کووید-19 این کار را از طریق القا و تولید آنتی بادی هایی در بدن که تعامل بین گیرنده های RBD ویروس کرونا را با گیرنده ای به نام ACE2 موجود در ریه های انسان مسدود می کنند، انجام می دهند.

برای درک چگونگی انسداد این تعامل و به دنبال آن، کنترل عفونت توسط آنتی بادی ها، محققانی از دانشگاه گریفیت استرالیا با همکاری بیمارستان دانشگاه گلد کوست، دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه آلبرتای کانادا و چند شرکت داروسازی، اقدام به شناسایی توالی های مختلف روی RBD ویروس کرونا که توسط آنتی بادی ها شناخته می شوند، پرداخته اند.

به گفته این محققان، «ما از پلاسمای خون بیماران بهبود یافته از کووید-19 و پروتئین های مصنوعی برای شناسایی این حداقل توالی ها استفاده کردیم».

آن ها می گویند: «ما سه منطقه کوچک از RBD ویروس ها را شناسایی کردیم که توسط آنتی بادی های موجود در پلاسمای افراد بهبودیافته شناسایی می شوند.به گزارش سیناپرس، ما این سرم ها را به صورت جداگانه و همچنین به صورت ترکیبی برای بررسی توانایی شان در جلوگیری از تعامل RBD ویروس و ACE2 ریه آزمایش کردیم و مشاهده کردیم که وقتی سرم ها به صورت جفتی ترکیب می شوند، به شکلی بسیار خوب از اتصال گیرنده های ویروس به گیرنده های ریه ممانعت می نمایند».

به اعتقاد این دانشمندان، یک واکسن موفق باید پاسخی پایدار را در بدن القا کند که حداقل برای یک سال، مصونیت به وجود آورده تا بتواند به روشی مشابه واکسن آنفلوانزا تجویز شود.

واکسن ها همچنین باید دارای مشخصات ایمنی عالی باشند. در این خصوص، واکسن هایی که بتوانند تمام مناطق اساسی ویروس را با تولید آنتی بادی پوشش دهند، از چنین مشخصات ایمنی برخوردار خواهند بود.

این پژوهشی علمی که امید و بینش جدیدی را در مورد چگونگی ساخت واکسنی به منظور کنترل تمام سویه های ویروس کووید-19 ایجاد کرده، در نشریه Clinical and Translational Immunology منتشر شده است.