نه به کیسه نایلونی

 از زمانی که انسان به اختراع روی آورد، نخستین قدم ها به سمت نابودی محیط زیست و طبیعت را برداشت.در این میان اختراع نایلون و نایلکس یکی از این گام ها است که بین سال های 1870 و 1908 به اوج تکامل رسید به طوری که امروزه سالانه 500 میلیارد کیسه پلاستیکی در جهان مصرف می شود و 305 میلیون تن کیسه های پلاستیکی در سال دور انداخته می شود.

این در حالی است که تجزیه هر پلاستیک بین 300 تا 500 سال زمان نیاز دارد از این رو در این مدت خسارات بسیاری را به محیط زیست وارد می کند.بررسی ها نشان می دهد سالانه حدود 60 تا 100 میلیون بشکه نفت برای تولید کیسه های پلاستیکی مورد نیاز است، همچنین سالانه هزاران گونه از جانوران آبزی مانند وال، دلفین، فک، لاک پشت، ماهی ها و پرندگان بر اثر بلعیدن کیسه های نایلونی و یا گیر کردن در آنها دچار خفگی شده و از بین می روند.

با توسعه شهرنشینی و تمایل انسان به زندگی راحت تر بخش زیادی از وسایل خانه و محل کار را انواع پلاستیک در بر گرفت.جامعه جهانی بعد از سال ها به این نتیجه رسید که پلاستیک به قاتلی برای محیط زیست تبدیل شده است بنابراین 12 جولای برابر با 21 تیرماه را روز جهانی بدون نایلکس نامگذاری کرده است.
بر اساس آمارهای جهانی روزانه 3.5 میلیون تن زباله در سراسر دنیا تولید می شود که سهم ایران از این تولید به 40 هزار تن در روز می رسد. این میزان 1.15 درصد تولید زباله جهان است که حجم زیادی از آنرا پلاستیک تشکیل می دهد.

همچنین آمارها نشان می دهد سالانه بیش از چهار میلیارد کیسه پلاستیکی به عنوان زباله در طبیعت رها می شود که اگر این تعداد کیسه های پلاستیکی به هم وصل شوند می توان این نوار طولانی را ۶۳ مرتبه دور زمین پیچید.

همین طور سالانه یک میلیارد پرنده و پستاندار به دلیل خوردن این کیسه های پلاستیکی تلف می شوند، اگرچه کیسه های پلاستیکی قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند اما مطالعات نشان می دهد فقط یک تا سه درصد از این کیسه ها بازیافت می شوند.

سالانه 10 هزار تن کیسه پلاستیکی فقط در کلان شهر تهران مصرف می شود. در کلانشهر تهران روزانه ۷۵۰۰ تن زباله تولید می شود. ۳۵ درصد کل پسماندهای تهران به زباله های خشک تعلق دارد و از این مقدار در شبانه روز ۱۰۰۰ تن پسماندهای پلاستیکی در تهران تولید می شود.سالانه حدود ۳۸۰ میلیارد قطعه کیسه پلاستیکی در آمریکا مصرف می شود و سهم هر شهروند آمریکایی سالانه ۱۲۰۰ کیسه پلاستیکی است و برای تولید این میزان پلاستیک دستکم ۱۲ میلیون بشکه نفت لازم است.
برنامه حفاظت از محیط زیست سازمان ملل متحد برآورد کرده است در هر ۱٫۶ کیلومتر مربع از اقیانوس ها، ۴۶ هزار قطعه زباله پلاستیکی شناور وجود دارد.

همچنین مطالعات اخیر در استرالیا نیز نشان می دهد که در سایت های دفن زباله در این کشور در هر دقیقه بیش از ۷۰۰۰ کیسه پلاستیکی دفن می شود.طبق تازه ترین گزارش کمیسیون اروپا، استفاده از پلاستیک طی ۵۰ سال اخیر به اوج رسیده و تولید جهانی آن در هر سال از ۱٫۵ میلیون تن در سال ۱۹۵۰ میلادی به ۲۴۵ میلیون تن در سال ۲۰۰۸ میلادی رسیده است.
حسین عبیری گلپایگانی فعال محیط زیست در این باره به خبرنگار علمی ایرنا گفت: برخی از فعالان محیط زیست غرفه ای با عنوان ' سازمان مردم نهاد زیست محیطی فعال ' را در بیست و سومین نمایشگاه قرآن برپا کرده اند.

وی افزود: در این غرفه با بازدید کنندگان در مورد مضرات کیسه های پلاستیکی صحبت می شود و از آنها درخواست می کنیم در روز 21 تیرماه برای خرید از دریافت کیسه پلاستیکی خودداری کنند و وسایل خریداری شده را به وسیله کیسه های پارچه ای حمل کنند.

مسوول موسسه کوهستان سبز اظهار کرد: همچنین از آنها درخواست می شود تا به مرور این روند برای آنها به عادت تبدیل شود و آنرا در میان خانواده و جامعه اشاعه دهند.

وی با بیان اینکه آمارهای زیادی از مصرف کیسه های پلاستیکی در کشور وجود دارد گفت: اگر هر خانواده ایرانی بخواهد یک کیسه پلاستیکی استفاده کند روزانه 20 میلیون و سالانه 7 میلیارد و 300 میلیون کیسه نایلکس در کشور مصرف می شود این در حالی است که بسیاری از خانواده ها بیشتر از یک کیسه پلاستیکی مصرف می کنند.
وی ادامه داد: همچنین کارگاه هایی در مورد حفاظت محیط زیست، اصل پنجاهم قانون اساسی که بر اساس آن حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است، آیات آمده در قرآن در مورد محیط زیست و اولویت های زیست محیطی شهروندان برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، عبیری با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری حوزه علمیه قم کتابی با عنوان ' اخلاق زیست محیطی در اسلام ' چاپ کرده است گفت: در نمایشگاه قرآن حدود 120 روحانی فعال هستند که فعالان محیط زیست این کتاب را در اختیار این روحانیون قرار می دهند تا آنها نسبت به ترویج حفظ محیط زیست با مردم صحبت کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا