سرکوب ویروس کرونا در بدن به کمک کوکتل آنتی بادی

به گزارش سیناپرس، بیش از یک سال از همه گیری کرونا گذشته است و نه تنها گسترش این بیماری متوقف نشده بلکه سویه های جدیدی نیز در این ویروس ایجاد شده که نسبت به نوع اصلی آن مسری تر و یا در برابر آنتی بادی ها تهاجمی تر هستند. تلاش محققان و دانشمندان همچنان ادامه داشته و سعی می کنند تا راهی برای مقابله با کووید ۱۹ و سویه های جدید آن پیدا کنند.

با اینکه واکسیناسیون در بسیاری از کشورها آغاز شده و جهان برای خارج شدن از قرنطینه آماده می شود، اما ترس مردم از کووید ۱۹ همچنان باقی است. مردم در گوشه و کنار جهان تلاش می کنند تا همچنان دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گیری های فیزیکی را رعایت کنند تا بتوانند از این بیماری مهلک در امان مانده و جان سالم به در ببرند. 

به تازگی پژوهشگران دانشگاه وندربیلت (Vanderbilt) در ایالات متحده آمریکا راهی پیدا کرده اند که بر اساس آن ادعا می شود یک آنتی بادی مونوکلونال «کوکتل» ممکن است به خنثی سازی عملکرد ویروس کرونا کمک کند. به گزارش سیناپرس، کوکتل آنتی بادی تولید شده در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت (VUMC) روی تمام انواع ویروس از جمله ویروس های مسری انگلیس و برزیل موثر بوده و قابل استفاده  است.

کلینیک مایو (Mayo) توضیح می دهد که آنتی بادی های مونوکلونال، مولکول های تولید شده در آزمایشگاه هستند که به عنوان آنتی بادی های جایگزین طراحی شده اند. پس از اینکه بیماری کووید ۱۹ دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا تشخیص داده شد، برای درمان وی از این روش استفاده شد.  این روش با استفاده از همان فن آوری، به عنوان یک روش موثر شهرت پیدا کرده و برجسته شد.

محققان، در مطالعات جدید خود بر پایه کشت سلولی ، تعیین دریافتند که آنتی بادی های مونوکلونال می توانند انواع بسیار قابل انتقال کووید ۱۹ مانند انگلیسی، آفریقای جنوبی، برزیلی و غیره را خنثی کنند.

طبق نتایج به دست آمده، اگر چه بیشتر آنتی بادی های مونوکلونال تولید شده «قدرت سرکوب کمتری» را نشان داده اند،  اما این کوکتل های آنتی بادی نتایج قابل توجهی را ارائه می کند. بر این اساس استفاده از روش درمانی فوق، میزان  انواع ویروس حاوی جهش E884K را کاهش داد.

جیمز کرو (James Crowe)، مدیر مرکز واکسن وندربیلت و از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی در این رابطه گفت: «این مطالعه اهمیت کوکتل های آنتی بادی طراحی شده ای را که ما تولید کرده ایم، برجسته می کند.به گزارش سیناپرس، ما دو آنتی بادی برای ایجاد این کوکتل یا ترکیب آنتی بادی هایمان انتخاب کردیم که به طور خاص در برابر فرار توسط کرونای سارس ۲، عامل کووید ۱۹مقاومت و پایداری کند.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله طبیعت پزشکی (Nature Medicine) به چاپ رسیده و قابل دسترس است. 
مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا