ارتباط رژیم غذایی اجداد فرد در ابتلا به دیابت نوع 2

دانشمندانی از سه دانشگاه معتبر و بزرگ به نام های دانشگاه سیدنی در استرالیا، دانشگاه پزشکی DYp در پونه هندوستان و مرکز ملی سلول شناسایی این کشور موفق به انجام یکی از تحقیقات بسیار مهم در زمینه بیماری قند خون یا دیابت شده اند.

در تحقیقات این تیم برجسته مشخص شده است که نوع رژیم غذایی ای که اجداد شما برای خود در نظر گرفته و از آن تبعیت می کرده اند می تواند نقشی بسیار مهم در میزان ریسک ابتلای شما به بیماری دیابت نوع 2 ایفا کند.

در این تحقیقات مشخص شده است در سال 2030 شاهد این هستیم که میزان 70 درصد از کلیه آمار مبتلایان به بیماری دیابت نوع 2 در کشورهای درحال توسعه حضور خواهند داشت که این امر دلایل علمی بسیار خاصی را نیز به همراه دارد. در تحقیقات این دانشمندان مشخص شده است که رژیم غذایی نسل های پیشین می تواند تاثیر بسزایی بر روی سلامتی بدن افراد داشته باشد و برای نمونه در حیوانات هنگامی که رژیم غذایی معمولی برای یوانی که نسل های پیشین او از کمبود مواد مغذی رنج برده اند می تواند به چاقی و عدم سلامتی منتهی شود.

این سناریو به واسطه 12 سال تحقیق بر روی موش های آزمایشگاهی نیز به مرحله جدیدی از دستاوردها رسیده است که نشان می دهد که نوع رژیم غذایی نسل های پیشین می تواند نقشی کلیدی در ابتلا یا عدم ابتلای افرادی که از رژیم غذایی مشابه بهره می برند به بیماری دیابت نوع 2 ایفا کند.

در این تحقیقات گونه نخست موش ها برای 50 نسل با کمبود مواد غذایی دست و پنجه نرم کردند و در ادامه نیز برای دو نسل با رژیم غذایی عادی روبرو شدند و در سوی دیگر نیز گروه دوم برای 52 نسل متوالی با رژیم غذایی یکسان روبرو بودند. نتایج این تحقیقات نشان داد که علیرغم اینکه دو نسل از گروه نخست با رژیم غذایی عادی روبرو شده بودند بازهم سلامتی عمومی بدن آنها در سطح گروه دوم نبوده است و رژیم غذایی مناسب آنها نتوانسته است اثرات رژیم های نامناسب نسل های پیشین را در بدن این موجودات از بین ببرد.

حال این امر در بیماری دیابت نوع 2 می تواند به تغییرات جغذافیایی پراکندگی این بیماری تبدیل شود و این پراکندگی عملا غیرقابل محاسبه خواهد بود زیرا امروزه شاهد مهاجرت های متعددی از کشورهای در حال توسعه به سوی کشورهای دیگر هستیم که موجب دشواری این امر خواهد شد ولی در مجموع نتایج این تحقیقات نشانگر آن بوده است که رژیم غذایی چند نسل می تواند بر روی نسل های بعدی اثرات مخربی را بگذارد.

مسئولان این تحقیقات تاکید فراوانی بر این موضوع دارند که با انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه می توان به نتایج دقیق تری دست یافت و ریشه های بسیاری از بیماری های انسان در افرادی که از رژیم های یکسانی استفاده کرده ولی به بیماری های متفاوت دچار شده اند را کشف کرد.

منبع

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا