یافته های جدید تأکید می کنند؛

مصرف روزانه 5 وعده میوه و سبزی برای داشتن عمری طولانی

کد خبر : 114446 پنج شنبه 14 اسفند 1399 - 10:35:04

بارها از مصرف روزانه میوه ها و سبزیجات برای داشتن بدنی سالم شنیده اید اما محققان به تازگی در یافته های خود به این نتیجه رسیده اند که مصرف 5 وعده میوه و سبزیجات در طول روز می تواند به شما عمری طولانی ببخشد.

به گزارش سیناپرس، بارها از مصرف روزانه میوه ها و سبزیجات برای داشتن بدنی سالم شنیده اید اما محققان به تازگی دریافته های خود به این نتیجه رسیده اند که مصرف 5 وعده میوه و سبزیجات در طول روز می تواند به شما عمری طولانی ببخشد.
میوه ها و سبزیجات با توجه به ویتامین ها، فیبر، مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی که دارند، با سلامت نگه داشتن ارگان ها و اندام های بدن، به شما عمری طولانی تر می دهند.به گزارش سیناپرس، محققان با مطالعه روی بیش از 66 هزار زن و بیش از 42 هزار مرد دریافتند که مصرف روزانه 5 وعده از این موادغذایی می تواند عمر شما را بیشتر کند.
به گزارش سیناپرس به نقل از  yahoo، کسانی که روزانه 5 وعده میوه و سبزی مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که روزانه دو وعده میوه و سبزیجات استفاده می کنند، 13 درصد کم تر دچار مرگ ناشی از هر دلیلی می شوند، 12 درصد کم تر بر اثر بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند، 10 درصد کم تر بر اثر سرطان می میرند و 35 درصد هم کم تر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری تنفسی جان می سپارند.
این یافته ها در حالی منتشر شده است که محققان حتی توصیه کرده اند که مصرف سه وعده سبزیجات و دو وعده میوه در طول روز هم می تواند مفید باشد. اما این مطالعات بر این موضوع تأکید دارند که استفاده بیشتر از 5 وعده در روز از این موادغذایی هیچ تأثیری بر طولانی تر شدن عمر ندارد.
البته در این میان، پژوهشگران بر این باورند که همه میوه ها و سبزیجات اثربخشی یکسانی ندارند.

آنها دریافتند که سبزیجات نشاسته ای مانند نخود، ذرت و سیب زمینی تأثیری روی افزایش طول عمر ندارند و همچنین، آبمیوه هم جزء این گروه به شمار نمی رود. اسفناج، کاهو، کلم و هویج گزینه های مناسبی در گروه سبزیجات و انواع توت ها و مرکبات نیز سهم بزرگی از میوه ها را در در افزایش طول عمر ایفا می کنند.

به گزارش سیناپرس، انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که خوردن 4 وعده میوه و 5 وعده سبزی در طول روز می تواند مفید باشد.

یک وعده شامل یک عدد میوه متوسط، یک دوم فنجان میوه یا سبزی یخ زده یا تازه و یک فنجان سبزیجات برگ سبز خام می شود. البته به این نکته هم توجه داشته باشید افرادی که معمولا سبزیجات بیشتری مصرف می کنند، تمایل بیشتری به ورزش دارند، مشروبات الکلی مصرف نمی کنند و سیگار نمی کشند و نقش این عوامل را هم در افزایش طول عمر نمی توان نادیده گرفت.
یکی از عواملی که سلامت شما را به خطر می اندازد، افزایش چربی های احشایی است اما میوه ها کالری بیشتری نسبت به سبزیجات دارند و به مرور زمان، سبزیجات بیشتر با کالری کم تری که دارند، به شما احساس سیری بیشتری می دهند.

به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر، سبزیجات نسبت به میوه ها موادمغذی بیشتری دارند و با تأمین مواد موردنیاز بدن مانند اسیدفولیک، آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم به حفظ سلامت بدن کمک می کنند. 
علاوه بر این، سبزیجات با توجه به فیبر بالاتر و قند کم تر، دارای ترکیباتی برای بهبود سلامت بدن است. علاوه بر این، فیبر موجود در آن باکتری های مفید روده را تغذیه می کند که ترکیباتی برای کاهش خطر بیماری ها و افزایش سلامت تولید می کند.
محققان در توضیح این که سیب زمینی، نخود و ذرت که جزء سبزیجات هستند، از این گروه مستثنی هستند، می گویند که این سبزیجات نشاسته ای بیشتر از هم گروهی های خود کالری دارند. درست است که آنها هم در گروه تغذیه سالم قرار می گیرند، اما در مقایسه با سبزی اسفناج که به ازای هر فنجان 7 کالری دارد، به عنوان مثال، نخود به ازای هر فنجان 118 کالری دارد.

مترجم:ندا اظهری

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
نظرات شما

نظرات شما

متن *

[کد امنیتی جدید]