کشف تغییرات روزانه در سلول های انسان

در طول یک روز شاهد تغییرات متعددی در ساختار محیط اطراف خود هستیم، تغییرات مداومی ماند میزان نور طبیعی محیط بر اثر فصل‌ها، ساعات روز و …، تغییرات حرارتی و غیره می توانند هر یک محیط اطراف ما را دستخوش تغییراتی کنند ولی تحقیقات دانشمندان نشان داده است که این تغییرات تنها در محیط اطراف ما صورت نمی گیرد بلکه در بدن ما نیز به وقوع می پیوندد و در حقیقت ساختار سلولی انسان در طول شبانه روز و بر اساس این متغیرها، دتسخوش تغییراتی شگرف می شود که پیش از این از دید دانشمندان دور مانده بوده است.

اسیدهای چرب نقشی کلیدی در شکل دهی ساختار غشای سلول ها در بدن ایفا می کنند و ساختار سیگنال دهی آنها موجب می شود که کلیه فرایند متابولیکی بدن انسان نیز دستخوش تغییر شود. توماس راف و والتر آرنولد که از محققان فعال در دانشگاه وین هستند در این باره به تحقیقات گسترده‌ ای دست زده اند و در نهایت دریافته اند که این ساختارهای سلولی در طول روز دستخوش تغییرات زیادی می شوند.

توماس راف در این باره می گوید: «تقریبا تمامی  ساختارهای فیزیولوژیکی در بدن انسان ها و حیوانات (مانند ضربان قلب و حرات بدن) در طول روز دستخوش تغییراتی می شوند. در برخی از موارد نیز این تغییرات بازه های زمانی سالانه دارند.  تحقیقات ما بر این امر تاکید داشتند که دریابیم که این تغییرات در رده غشای سلولی انسان تا چه اندازه تاثیرگذار خواهند بود.»

در این تحقیقات ساختار غشای سلولی 20 فرد به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده و در طول یک سال و در روزهای مختلف و زمان های مختلف مورد آزمایش قرار گرفتند. در این آزمایش ها در طول هر ماه و در طول روزهای خاصی که از پیش برنامه ریزی زمانی آنها انجام شده بود، سه بار آزمایش نمونه برداری از غشای سلولی افراد صورت می پذیرفت و در طول بازه های زمانی سه ساعته نیز تغییرات محیطی مانند یخ زدگی و یا مرطوب سازی بر روی این سلول ها اعمال می شد.

نتایج این تحقیقات نشان داد که در طول روز و در شرایط مختلف آب و هوایی و نوری شاهد این هستیم که تعداد 11 عدد از اسیدهای چرب با تغییراتی ریتمیک همراه خواهند بود. به این ترتیب به نظر می رسد که حتی برخی از بیماری های خاص نیز بر اثر این تغیریات ریتمیک می توانند اتفاق افتاده و یا در بدن مشاهده نشوند و به همین دلیل نیز تحقیقات بیشتر بر روی این موارد تغییر می تواند به کلیدی موثر در یافتن راهکارهایی برای عدم ابتلا به برخی از بیماری ها منتهی شود ولی برای این امر به تحقیقات گسترده تری نیاز خواهد بود و بر همین اساس نیز این دو دانشمند، نتایج تحقیقات خود را رد قالب یک مقاله علمی در اختیار سایر دانشمندان قرار داده و آن را در ژورنال بین المللی Biological Rhythms به چاپ رسانده اند.

 منبع

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا