آیا نهنگ و دلفین ها سرطان می گیرند؟

به گزارش سیناپرس، به گفته دانشمندان بین المللی، تکامل سریع ژن هایی که رشد تومورها را سرکوب می  کنند، می تواند توضیح دهد که چرا پستانداران موسوم به «ستاشین» که شامل نهنگ ها و دلفین ها هستند، به سرطان مبتلا نمی شوند.

بر اساس یافته های این تحقیق که به سرپرستی پژوهشگرانی از دانشگاه آسترال شیلی انجام شده، انتخاب مثبت و میزان تکثیر بالا در ژن  های سرکوبگر تومور را به عنوان سرنخ  هایی در مورد چگونگی مقاومت پستانداران ستاشین به سرطان نشان داده است.

به گفته آنها، ستاشین ها طولانی  ترین عمر را در بین پستانداران داشته و گونه  هایی مقاوم در برابر سرطان به حساب می  آیند. در واقع، این جانوران موفق به توسعه مکانیسم  هایی علیه سرطان شده  اند که البته پایه  های مولکولی چنین اتفاقی تاکنون برای دانشمندان ناشناخته بوده است.

دانشمندان اجراکننده این پژوهش می گویند: «ما نقش انتخاب طبیعی را در تکامل 1077 ژن سرکوبگر تومور (TSGs) در چنین جانورانی بررسی کردیم و توانستیم سیگنال  های مربوط به انتخاب مثبت را در تنظیم کننده  های مهم آسیب DNA، انتشار تومور و سیستم ایمنی بدن پیدا کنیم».

طبق این یافته ها، میزان تغییر و تحول ژن  ها در پستانداران ستاشین در مقایسه با سایر پستانداران تقریباً 2.4 برابر بیشتر است.ب گزارش سیناپرس،محققان فوق افزوده  اند: «علاوه بر این، ما 71 ژن را که دارای میزان تکثیر بالایی هستند پیدا کردیم که 11 تای آن مربوط به طول عمر است».

یافته های این مطالعه جالب توجه که بینش جدیدی را در مورد پایه ژنتیکی مقاومت به بیماری سرطان ارائه می  دهند و ممکن است با تکیه بر آن  ها بتوان راهکارهایی برای کنترل سرطان در انسان پیدا کرد، در نشریه Proceedings of the Royal Society B منتشر شده  اند.

نویسنده: محمدرضا شجاعیه