ابتلا به کرونا لزوما به معنی داشتن آنتی بادی نیست

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران تحت حمایت الون ماسک، در تحقیقات خود روی  چهار هزار نفر از پرسنل مجموعه اسپیس ایکس به بررسی ایمنی بدن بیماران کرونایی توسط آنتی بادی ها علیه ویروس کرونا پرداخته اند.
جالب اینجاست که این مطالعه به سفارش الون ماسک، میلیاردر مشهور انجام شد و خود وی در طول این مطالعات برای پیگیری بیماری ویروسی کرونا در این چهار هزار کارگر اسپیس ایکس که به عنوان داوطلب ظاهر شدند، به محققان پیوست. در این پروژه کارگران یاد شده به طور ماهیانه و البته داوطلبانه در ارائه آزمایش خون شرکت کردند. 
یافته ها نشان می دهد که فقط یک آستانه مشخص از آنتی بادی ها می تواند محافظت پایدار در برابر ویروس را برای مردم ایجاد کند یعنی افرادی که علائم کووید ۱۹ کم و خفیف تری را تجربه کرده اند، بدنشان آنتی بادی کمتری تولید می کنند بنابراین ممکن است آستانه ایمنی آنها کوتاه مدت تر باشد. به گزارش سیناپرس، تصمیم سیستم ایمنی برای ایجاد یک واکنش قوی یا ضعیف ممکن است در زمان تعامل میزبان و پاتوژن، وابسته به سطح چالش ویروسی یا نشانه های التهابی رخ دهد.
محققان توضیح می دهند که چالش سطح پایین ممکن است فقط آنتی بادی و عملکرد ضعیف ایجاد کند. برعکس، چالش سطح بالا و سنگین ممکن است منجر به ایجاد یک واکنش ایمنی و عملکرد قوی شود که در واقع برای واکنش قوی و مناسب پس از مواجهه مجدد با پاتوژن برنامه ریزی شده است. 
نتایج این  تحقیقات نشان می دهد که برخلاف بیماری کرونای بدون علامت و خفیف، به نظر می رسد واکسن های کرونا واکنش های ایمنی قوی را تحریک می کنند.  گالیت آلتر (Galit Alter) عضو موسسه پزشکی راگون (Ragon)، موسسه تکنولوژی ماساچوست و هاروارد یکی از دانشمندانی است که در این پروژه تحقیقاتی شرکت کرده بود.

وی در توضیحاتش تاکید می کند که اکثر واکسن های کرونا باعث افزایش سطح آنتی بادی در سطح بالا که منجر به بروز مصونیت می شود، کرده و از بدن در برابر ویروس محافظت می کنند.

جاشوا تی شیفر (Joshua T. Schiffer)، دانشیار بخش واکسن و بیماری های عفونی مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون (Fred Hutchinson) و از دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی نیز در رابطه با مساله فوق گفت: «واقعاً در سطح بهداشت عمومی نیاز به انجام مطالعات ابتلای مجدد و پیگیری افراد در این مرحله وجود دارد.»

دانشمندانی که روی وضعیت آنتی بادی کارگران اسپیس ایکس مطالعه کرده اند می گویند از یافته های آنها می توان برای آگاهی بیشتر افرادی که در معرض آسیب پذیری زیاد این ویروس هستند، استفاده کرده و آنها را در اولویت واکسیناسیون قرار داد. 
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در اخرین شماره مجله ارتباطات طبیعت (Nature Communications) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است. 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا