آیا واکسن کرونا در برابر جهش های جدید مقاوم است؟

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر واکسیناسیون گسترده ای علیه کووید ۱۹ در سراسر جهان در جریان است و دولت های مختلف تلاش می کنند با فراهم کردن و استفاده از واکسن های مختلف، از جان شهروندان خود در برابر این ویروس دفاع کنند.

متاسفانه در عین حال ، ما همچنین شاهد ظهور سویه ها و جهش های جدید ویروس کرونا در مناطق مختلفی از جهان هستیم که باعث شده اند این بیماری، کشنده تر و دارای قابلیت سرایت بیشتری شود. بعد از آنکه جهش ژنتیکی ویروس کرونا در انگلستان موجب هشدار در سراسر جهان شد ، انواع آفریقای جنوبی و برزیلی این ویروس، جامعه علمی را با چالش مواجه کرد .

سوالی که ممکن است برای بسیاری از ما مطرح شود این است که این جهش های ژنتیکی در ویروس کرونا چه تاثیری در واکسن های ساخته شده خواهد داشت؟ آیا گیرندگان واکسن از محافظت در برابر این جهش ها برخوردار خواهند شد؟به گزارش سیناپرس، این سوالی است که امروزه نه تنها در جامعه علمی بلکه توسط افراد عادی نیز به طور فزاینده ای مطرح می شود.

بسیاری از شرکت ها در این باره زنگ خطر را به صدا درآورده اند. به تازگی  شرکت های دارویی اعلام کردند، نوع آفریقای جنوبی کرونا ممکن است به طور قابل توجهی محافظت از آنتی بادی در برابر واکسن فایزر (Pfizer-BioNTech)  را کاهش دهد. با این حال ، هنوز آزمایش های انسانی در این زمینه تکمیل نشده و پژوهشگران در حال بررسی دقیق این موضوع هستند.

بر اساس این مطالعه ، اگرچه نتایج به دست آمده نشانگر کاهش خنثی سازی ویروس با تمام جهش های گلیکوپروتئینی سویه آفریقای جنوبی بود ، اما واکسن هنوز قادر به خنثی سازی ویروس هست و تنها اثربخشی آن با کاهش رو به رو می شود.  لازم به ذکر است که این یافته ها با گزارش های اخیر در مورد خنثی سازی ویروس کرونا و ویروس های مشابه توسط سرم های ایمن سازی سازگار است.

بر این اساس ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی کرونا دارای مجموعه کاملی از جهش های گلیکوپروتئینی بود که دو ویروس دیگر نیز زیر مجموعه این جهش ها محسوب می شوند. شرکت واکسن سازی فایزر در این رابطه  گفت که آنها اقدامات لازم را برای بهبود اثر بخشی محصولات خود انجام  داده و سرمایه گذاری های مناسبی در این رابطه صورت خواهد گرفت.

یافته های اولیه این تحقیقات نشان می دهد  که در صورت لزوم ، انعطاف پذیری پلتفرم اختصاصی واکسن mRNA BioNTech برای تولید انواع جدید واکسن مناسب خواهد بود و با کمک این فناوری می توان واکسن های کرونا را در برابر جهش های مختلف ژنتیکی این ویروس موثر کرد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.