کمبود متوسط ید در زنان باردار کشور

دکتر حسین دلشاد در گفت وگو باایسنا، با اشاره به اینکه پس از کسب شرح حال و تاریخچه بیماری‌های تیروئید یا سابقه مصرف داروهای موثر بر غده تیروئید، 128 زن باردار از مطالعه حذف شدند، گفت: در 1072 زن باردار مورد مطالعه که عاری از هرگونه بیماری تیروئید و مصرف داروهای تاثیرگذار تیروئید بودند، موفق به بررسی و اندازه گیری ید در ادرار، تست‌ها و آزمون‌های عملکرد تیروئید شدیم که میانگین سن جمعیت مورد مطالعه 27 سال و میانگین سن بارداری آنها 20.7 سال بوده است.

وی در ادامه افزود: 9 درصد از زنان مورد مطالعه دچار کم کاری تیروئید و حدود 98 درصد آنها کم کاری تحت بالینی تیروئید داشتند. همچنین در 0.6 درصد از زنان باردار پرکاری تیروئید نشان می‌داد و حدود 7.6 درصد زنان باردار دچار بیماری خودایمنی تیروئید بودند.

این فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم با اشاره به اینکه طبق مطالعه انجام شده جمعیت مورد مطالعه دچار کمبود متوسط ید هستند، تصریح کرد: میانه ید ادرار در کل جمعیت مورد مطالعه 87 میکروگرم در لیتر بود که نشان دهنده کمبود متوسط ید در این افراد است.وی اضافه کرد: در زنان غیرباردار چنانچه میانه ید ادرار بیش از 100 میکروگرم در لیتر باشد دلیل بر کفایت ید رسانی آن منطقه است اما در زنان باردار یا مادران شیرده اگر میانه غلظت ید ادرار بیش از 150 میکروگرم در لیتر باشد، نشانه دریافت ید کافی است.

دلشاد خاطرنشان کرد: در چهار پایش ملی که از سال 1372 هر پنج سال یکبار تاکنون در نزد دانش آموزان مدارس کشور انجام شده است (بر اساس غلظت میانه ید ادرار که بیش از 100 میکروگرم در لیتر بوده است)، کشور ما در سال 2000 میلادی از جانب دفتر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی کشوری، عاری از کمبود ید مصرفی معرفی شده است.

این عضو هیات علمی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهیدبهشتی یادآور شد: مطالعات پراکنده در سال های اخیر در مناطق مختلف دنیا حاکی از آن است که گروه آسیب پذیر جامعه یعنی زنان باردار و مادران شیرده، علی رغم دریافت کافی ید در کل جامعه که بر اساس غلظت ید ادرار دانش آموزان مشخص می شود، ممکن است از دریافت کافی ید برخوردار نباشند. بنابراین برآن شدیم که زنان باردار کشور خود را که در منطقه‌ای عاری از کمبود ید هستند مطالعه کنیم که به کمبود متوسط ید در این جامعه مورد مطالعه برخورده‌ایم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا