چاق ها بیشتر کرونا را منتقل می کنند

به گزارش سیناپرس، عوامل مختلفی در گسترش همه گیری کرونا دخیل است. چاقی، سن و وضعیت عفونت کووید ۱۹ بر تعداد ذرات ویروسی که در ترشحات گلو، بینی و تنفس فرد بیمار تاثیر می گذارد و می تواند آن را به ناقل قدرتمند و خطرناک تبدیل کند.

در اینجا این سوال مطرح می شود که چرا این عوامل به ویژه چاقی باعث می شود، فرد به یک عامل پخش کننده کووید ۱۹ فوق العاده تبدیل شود؟ 
برای بررسی این موضوع، پژوهشگران طی یک مطالعه مشاهده ای منتشر شده در مجله PNAS، ۱۹۴ فرد سالم را مورد ارزیابی قرار داده و یافته های یک مطالعه تجربی مبتنی بر آزمایش های غیر انسانی مرتبط با کووید ۱۹ را نیز بررسی کردند. 

به گفته محققان دانشگاه هاروارد در ایالات متحده آمریکا، ذرات آئروسل بازدم بین افراد مختلف، بسیار متفاوت است و بسته به سن، وضعیت عفونت ویروسی و شاخص توده بدنی یا BMI (نسبت وزن فرد به قد او بر حسب متر) تغییر می کند.به گزارش سیناپرس، دانشمندان اعلام کردند که تعداد قطرات تنفسی بازدم افراد مسن با شاخص توده بدنی بالاتر که به نوع شدید کووید ۱۹ مبتلا شده اند، سه برابر دیگر افراد موجود در گروه های مورد مطالعه بود.

تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که ۱۸ درصد از انسان های شرکت کننده در این مطالعه، 80 درصد از ذرات بازدم این گروه را تشکیل می دهند که منعکس کننده توزیع ذرات آئروسل (ذرات معلق در هوا) بازدم است که از قانون ۲۰-۸۰ پیروی می کند. این بدین معناست که، ۲۰ درصد افراد آلود، مسئول ۸۰ درصد انتقال بیماری و گسترش همه گیری هستند. 

پژوهشگران همچنین دریافتند که با پیشرفت عفونت در مبتلایان به کووید۱۹، ذرات آئروسل در شرکت کنندگان غیرانسانی افزایش یافته و یک هفته پس از ابتلا به اوج خود می رسد و در نهایت پس از دو هفته به حالت طبیعی باز می گردد. قابل توجه است که اندازه ذرات ویروسی با پیشرفت بیماری کووید ۱۹ کوچکتر می شوند و در زمان اوج بیماری به اندازه یک میکرون می رسند.

به اعتقاد محققان این ذرات ریز احتمالاً با بازدم تنفس، گفتگو یا سرفه، از بدن خارج می شود و می تواند مدت زمان طولانی تری در هوا شناور شده و به فاصله دورتر از فرد نیز حرکت کند و هنگام استنشاق به ریه های دیگران  نفوذ نماید. لازم به ذکر است که افزایش ذرات آئروسل های بازدم حتی در کسانی که موارد بدون علامت کووید ۱۹ دارند نیز رخ داده است.

به گفته چاد روی (Chad Roy) از مرکز تحقیقات ملی(Tulane) در ایالات متحده، پیش از این، افزایش ذرات آئروسل های بازدم در مرحله عفونت حاد با سایر بیماری های عفونی مانند سل دیده شده بود. روی در این رابطه می گوید: «به نظر می رسد به احتمال زیاد عفونت های ویروسی و باکتریایی مجاری تنفسی باعث تضعیف مخاط مجاری هوایی شده و این امر حرکت ذرات عفونی به این محیط را سبب می شوند.»

یافته های این پژوهش حاکی از آن است که افراد جوان و سالم به مراتب کمتر از افراد مسن و دارای بیماری، این قطرات را تولید می کنند، بر همین اساس محققان هشدار دادند که هر فردی در صورت آلوده شدن به ویروس کرونا ممکن است در معرض خطر تولید تعداد زیادی از این قطرات تنفسی باشد و باعث گسترش هرچه بیشتر بیماری همه گیر کرونا شود. 

مترجم:فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا