افزایش بیماری های روانی در سیگاری ها

روان‌گسیختگی یا اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی(به انگلیسی: Schizophrenia) یک اختلال روانی است که مشخصه آن از کار افتادگی فرایندهای فکری و پاسخگویی عاطفی ضعیف است. این بیماری در بین همه بیماری های عمده روانشناختی از همه وخیم تر است  و معمولاً خود را به صورت توهم شنیداری، توهم‌های جنون آمیز یا عجیب و غریب، یا تکلم و تفکر آشفته نشان می‌دهد، و با اختلال در عملکرد اجتماعی یا شغلی قابل توجهی همراه است. تشخیص بر اساس مشاهده رفتار و تجارب گزارش شده بیمار است.

مطالعات جدید حاکی از آن است که رابطه ای بین سیگار کشیدن و سایکوزیس (جنون) وجود دارد. براساس این مطالعات، 57% افرادی که نشانه های جنون را از خود نشان دادند، سیگاری بودند. این آمار به این معناست که احتمال ابتلا به بیماری های روانی در افراد سیگاری، حدودا سه برابر افراد غیر سیگاری است.

محققان در این مطالعه، فرضیه ای را مطرح می کنند که به نقش سیستم دوپامین در مغز اشاره می کند. براساس این فرضیه، دوپامین بهترین توضیح بیولوژیکی برای بیماری های روانی مانند شیزوفرنی است. در معرض نیکوتین قرار گرفتن، باعث افزایش آزاد شدن دوپامین می شود و این موضوع منجر به بروز سایکوزیس می گردد.

محققان بر این باورند که مطالعات طولانی مدت برای بررسی رابطه بین سیگار کشیدن روزانه، سیگار گشدن تفننی، وابستگی به نیکوتین و بروز بیماری های روانی نیاز است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا