سازمان جهانی بهداشت: مالیات تنباکو و دخانیات باید تا 75% افزایش یابد

بر اساس این گزارش، در قرن بیستم، دخانیات هر ساله جان 100 میلیون نفر را می گیرد و جان 6 میلیون نفر را به خطر می اندازد. آمار نشان می دهد که مرگ در اثر مصرف دخانیات بالاتر از جمع تعداد مرگ و میر بر اثر HIV و ایدز، مالاریا و سل است.

مصرف دخانیات، یکی از بزرگترین فاکتورهای ریسک بیماری های غیر مسری به خصوص سرطان ها، بیماری های قلبی و ریوی و دیابت به شمار می رود. با وجود پیشرفت و توسعه در کشورهای کم درآمد، این بیماری ها بیش از 80% از مرگ و میر را به خود اختصاص می دهند.

سازمان جهانی بهداشت، بر این باور است که می توان با  افزایش نرخ مالیات دخانیات تا بیش از 75% قیمت عمده، راه حلی مناسب برای جلوگیری از مصرف بی رویه دخانیات ارائه کرد. این روش یکی از تاثیرگذارترین روش های کنترل دخانیات است و برای دولت ها  اجرایی کردن این مسئله هزینه کمی در پی خواهد داشت.

این سازمان با ارائه راهنمایی در خصوص چگونگی تعیین قیمت و مقدار مالیات، کشورها را به عملی کردن این موضوع تشویق کرده است. تا کنون، تعداد کمی از کشورها بالا بردن مالیات را اجرایی کرده اند. در سال 2014، 33 کشور مالیات های سنگین برای دخانیات وضع کردند اما سازمان جهانی بهداشت معتقد است تنها 10% از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می کنند که مالیات دخانیات به اندازه کافی بالاست.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا