لامپ های نئون خیابانی سرطان زا هستند

به گزارش سیناپرس به نقل از دیلی میل، محققان مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در بررسی های اخیر خود به مطالعه ارتباط میان ابتلا به سرطان تیروئید و نورهای مصنوعی خیابان پرداختند. آنها حدود 13 سال مطالعات خود را روی بیش از 464 نفر انجام دادند و از تصاویر ماهواره ای برای ارزیابی میزان نور محیطی که افراد در آن زندگی می کنند، استفاده کردند.
آنها دریافتند افرادی که در مناطقی با بالاترین میزان آلودگی نوری شبانه زندگی می کنند، 55 درصد بیشتر از افرادی که در مناطقی با نور کم تر اقامت دارند، به سرطان تیروئید مبتلا می شوند.
پژوهشگران عنوان کرده اند که دلیل این ارتباط این است که نور شبانه، ترشح ملاتونین را سرکوب می کند. این هورمون که فعالیتی شبیه استروژن دارد، از اثرات ضد تومور برخوردار است. علاوه بر این، وجود نورهای شبانه ساعت بیولوژیک بدن را مختل می کند که به خودی خود یکی از عوامل مستعدکننده بروز سرطان است.
طی یک قرن گذشته، خیابان های تاریک شهرها جای خود را به خیابان های روشنی داده اند که استفاده از چراغ های برق رشد روزافزونی پیدا کرده اند. مطالعات همچنین ارتباطی را میان میزان نور شبانه ای که از طریق سنجش های ماهواره ای به دست آورده اند با خطر افزایش ابتلا به سرطان سینه پیدا کرده اند. البته، در برخی موارد، ابتلا به سرطان سینه به دنبال قرار گرفتن در معرض نور نئون شبانه با بروز سرطان تیروئید نیز در ارتباط است.
به گزارش سیناپرس، آنها در مطالعه ای، هزاران فرد 50 تا 71 سال را مورد مطالعه قرار دادند و از تصاویر ماهواره ای استفاده کردند تا محل زندگی آنها را از نظر وجود نورهای مصنوعی و نئون ارزیابی کنند. آنها در بررسی های خود دریافتند که بالاترین حد نورهای مصنوعی به کار رفته در خیابان ها خطر ابتلا به سرطان تیروئید را تا 55 درصد افزایش می دهد. شایع ترین شکل این سرطان، سرطان تیروئید پاپیلاری است که در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد.
این بیماری در زنان بیشتر به صورت نقطه ای بروز می کند و معمولا بدون هیچ علامتی از گستر به دیگر قسمت های بدن مشاهده می شود در حالی که در مردان معمولا نوع شدیدتر این سرطان مشاهده می شود.

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا