سن مناسب برای ماموگرافی سرطان پستان چندسالگی است؟

به گزارش سیناپرس، یافته های یک مطالعه جدید که بر اساس مدل سازی در مقیاس میکرو انجام شده و نتایج آن اخیراً در نشریه Annals of Internal Medicine منتشر شده است، نشان می دهد که استفاده از یک استراتژی غربالگری با استفاده از ماموگرافی و مبتنی بر اندازه گیری تراکم پستان در سن 40 سالگی، می تواند به عنوان موثرترین و مقرون به صرفه ترین روش برای کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان مطرح گردد.

طبق بررسی های این مطالعه، در حال حاضر دستورالعمل های موجود غربالگری سرطان پستان بر اساس ماموگرافی را از 50 سالگی برای زنان در معرض خطر متوسط توصیه می کنند.

تراکم بالای پستان نه تنها اثر پوششی در خواندن ماموگرام دارد، بلکه خطر سرطان پستان را نیز افزایش می دهد. قانون اطلاع از تراکم پستان، ارائه دهندگان خدمات ماموگرافی را ملزم می کند تا به زنان نیازمند این روش تشخیصی در مورد پستان های متراکمشان اطلاع دهند. با این حال، اکثر زنان تا قبل از اولین ماموگرافی در 50 سالگی از طبقه بندی تراکم پستان خود اطلاعی ندارند.

در این باره، محققان مرکز سرطان دانشگاه تگزاس و مرکز سرطان فرد هاچ آمریکا در پژوهش جدید خود از یک مدل شبیه سازی برای مقایسه نتایج بهداشتی و مقرون به صرفه بودن هفت استراتژی مختلف غربالگری سرطان پستان استفاده کردند. به گزارش سیناپرس، این استراتژی ها شامل موارد زیر بود: عدم غربالگری، غربالگری دوساله بین 50 تا 75 سال، غربالگری سه ساله بین 50 تا 75 سال، و چهار استراتژی بر اساس طبقه بندی تراکم و چگالی پستان یعنی دو مورد با ماموگرافی پایه در 40 سالگی و دو مورد دیگر در 50 سالگی.

این مدل نشان داد که استراتژی با ارزیابی پایه تراکم پستان در 40 سالگی و بعد از آن آن غربالگری سالانه بین 40 تا 75 سال برای زنان با پستان متراکم بیشترین کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان را دارد. همچنین برای زنان بدون پستان متراکم، غربالگری دوسالانه بین 50 تا 75 روش مناسبی است.

تجزیه و تحلیلی که محققان فوق در خصوص میزان مقرون به صرفه بودن و همچنین سایر مزایا و مضرات استراتژی ها انجام دادند، نشان داد که استراتژی مبتنی بر تراکم، وضعیت مناسبی در این خصوص دارد.

به گفته این محققان، «تراکم پستان یک عامل خطر مهم است که باید در استراتژی های غربالگری مبتنی بر ریسک گنجانده شود، زیرا این عامل خطرناک، قوی و شایع است که بخش عمده ای از سرطان های پستان را تشکیل می دهد».

به گزارش سیناپرس، این یافته های علمی ارزشمند می توانند در تشخیص به موقع سرطان پستان و درمان آن، افق های تازه ای را پیش روی پزشکان و بیماران بگشایند و در عین حال از اتلاف منابع نیز جلوگیری کنند.

 نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا