نورهای شبانه باعث سرطان تیروئید می شود

به گزارش سیناپرس، در طول قرن گذشته، مناظر شبانه به ویژه در شهرها به دلیل رشد سریع روشنایی الکتریکی به شدت تغییر کرده اند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهند افرادی که در مناطق با نور مصنوعی شبانه قابل توجه در خارج از منزل زندگی می‌کنند ممکن است با خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان تیروئید مواجه شوند.

مطالعات اپیدمیولوژیکی، پیش‌تر ارتباط بین میزان بالاتر نور در شب را با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان گزارش کرده بودند. از آنجا که برخی از سرطان‌های پستان ممکن است یک عامل مشترک وابسته به هورمون با سرطان تیروئید داشته باشند، تیمی پژوهشی از مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در دانشکده بهداشت عمومی هیوستون، سعی کرده‌اند ارتباط بین نور در شب و توسعه سرطان تیروئید را مورد بررسی قرار دهند.

در این مطالعه، نزدیک به 50 هزار بزرگسال آمریکایی 50 تا 71 ساله بررسی شده‌اند. محققان، داده‌های برگرفته از تصاویر ماهواره‌ای را برای تخمین سطح نور در شب در آدرس‌های مسکونی شرکت کنندگان تجزیه و تحلیل کردند و سپس اطلاعات افراد فوق را از پایگاه داده‌های ثبت سرطان ایالت بررسی کردند تا میزان بروز سرطان تیروئید را تا سال 2011 در بین این افراد ارزیابی کنند.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که در میان شرکت کنندگان که به طور متوسط حدود 13 سال پیگیری شدند، نزدیک به 1000 مورد سرطان تیروئید تشخیص داده شد که این اتفاق در میان زنان بیشتر از مردان بود.

طبق این بررسی‌ها، بالاترین میزان نور در شب باعث شده بود که افراد تا 55 درصد بیشتر در معرض ریسک ابتلا به سرطان تیروئید قرار بگیرند.به گزارش سیناپرس، به گفته محققان، این ارتباط بیشتر توسط رایج‌ترین شکل سرطان تیروئید یعنی سرطان تیروئید پاپیلاری خود را نشان داد و به طور کلی در زنان قوی‌تر از مردان بود.
بنا بر این یافته‌ها، در زنان، ارتباط فوق برای سرطان موضعی قوی‌تر بود و هیچ نشانی از انتشار آن به سایر قسمت‌های بدن وجود نداشت، در حالی که در مردان این ارتباط برای مراحل پیشرفته‌تر سرطان قوی‌تر بود.

محققان خاطرنشان کرده‌اند که برای تأیید یافته‌های مورد اشاره، به مطالعات اپیدمیولوژیک اضافی نیاز است و در صورت تأیید نهایی، درک مکانیسم‌های رابطه بین نور در شب و سرطان تیروئید مهم خواهد بود.

به گفته این دانشمندان، «نور شبانه هورمون ملاتونین را که خود باعث تعدیل فعالیت هورمون استروژن می‌شود و اثرات ضد توموری مهمی دارد، سرکوب می‌کند. همچنین، نور در شب ممکن است منجر به اختلال در ساعت داخلی بدن یا ریتم شبانه روزی شود که این نیز به عنوان یک عامل خطر برای انواع مختلف سرطان محسوب می‌گردد».

آن‌ها افزوده‌اند: «اخیراً در برخی از شهرهای آمریکا تلاش شده تا آلودگی نوری شبانه را کاهش دهند و ما معتقدیم که مطالعات آینده باید ارزیابی کند که چنین اقدامی تا چه اندازه می‌تواند بر سلامت انسان‌ها تأثیر بگذارد».به گزارش سیناپرس، گفتنی است این یافته‌ها در نشریه معتبر CANCER متعلق به انجمن سرطان آمریکا منتشر شده‌اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا