گردشگری،کسب و کاری نقد است و تحریم ها تاثیری در آن ندارد

نشست تخصصی «بررسی چالشهای کسب و کارهای گردشگری در دوران کرونا» از سلسله نشست های نخستین نمایشگاه فناوری و صنایع فرهنگی با حضور  شهاب طلایی شکری مدیر گروه گردشگری و میراث فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، حامد فروزان معاون اطلاع رسانی و همکاری های بین المللی بنیاد ایران شناسی، امیر مسعود احمدی معاون امور مناطق ستاد گردشگری شهرداری تهران، سید امیر ناصرالدین طباطبایی خزانه دار و عضو هیات مدیره جامعه هتلداران ایران، حمید زادمهر مدیرعامل شرکت آموزشی، مطالعات و مشاوره سیاحتی گردشگران بنیاد، پگاه یاوری فر پژوهشگر حوزه گردشگری، سید مجتبی حسینی بنیان گذار استارتاپ بزنیم بیرون و ناصر امینیان نماینده علمی انجمن صنفی گردشگری تهران  در قالب وبینار برگزار شد.

گردشگری یک نیاز است

در ابتدای نشست حامد فروزان اظهار کرد: ضرورت برگزاری این جلسه و جلساتی مشابه همیشه احساس می‌شود؛ با توجه به ایران هراسی که در کشورمان وجود دارد ایرانشناسی اهمیت پیدا می‌کند و مهمترین ظرفیت این امر گردشگری و فعالیت در این زمینه است.

او با اشاره به این که ما مشابه بیماری کرونا را در سال های مختلف شاهد بودیم، تصریح کرد: نوع نگاه ما به کرونا باید تغییر کند و باید به گونه ای دیگر با آن مقابله کنیم. همچنین این ظرفیت در ایران وجود دارد که در ایام پسا کرونا گردشگری رشد پیدا کند.
وی افزود: کرونا در کنار همه مشکلات یک فرصت بود و در حوزه گردشگری نیز این فرصت را برای ما ایجاد کرد که خود را به گردشگری سایر کشورهای دنیا برسانیم. همچنین شرایط کرونایی در کشور فرصتی را فراهم کرد تا از فضای مجازی در تولید محتوا برای معرفی ایران به دنیا بهره ببریم، اما چنین نشد. البته زمان خوبی برای آموزش و افزایش فعالان جامعه گردشگری و جذب مخاطب جدید خارجی و داخلی بود که از این ظرفیت ها استفاده نشد.
ناصر امینیان نیز با اشاره به این که کرونا ضربه آخر را به مبحث گردشگری وارد کرد، گفت: هشدارها از سال‌های قبل در این زمینه به صدا در آمده بود و به نظر این حوزه چندان جدی گرفته نمی شود. گردشگری کسب و کاری نقد است و تحریم ها تاثیری در آن ندارد. عدم مدیریت صحیح در دوران کرونا در این زمینه بسیار دیده می شود، همچنین گردشگری یک نیاز است که باید به آن پاسخ داده شود. ضمن این که در وزارت گردشگری از نیروهای متخصص این حوزه استفاده نشده است‌.

او همچنین عنوان کرد: اکر این روند ادامه پیدا کند هتل‌ های خصوصی و بخش خصوصی و استارتاپ های مربوط به گردشگری از بین می رود. ضمن این که امسال سال جهش تولید است اما از بخش خصوصی حمایت نمی شود.

حمید زادمهر از دیگر میهمانان این نشست عنوان کرد: فارغ از بحث کرونا و پیش از این بیماری نیز گردشگری ما دچار چالش هایی همچون سیاست‌ ‌گذاری بود. شرکت ما شرکت آموزشی در حیطه گردشگری است و در ایام کرونا با بخشنامه‌های مختلف کلاس‌ های تعطیل شد و و ما با مشکلات عدیده ای مواجه شدیم.
مجتبی حسینی نیز با اشاره به این که کرونا اقتصاد گردشگری کل دنیا را دچار چالش کرد، گفت: اما شاید آن ها بهتر بتوانند از پس این شرایط برآیند در حالی که ما حتی به راهکار های آن فکر هم نکردیم.
در ادامه نشست شهاب طلایی شکری ضمن بیان این که فضای صنعت گردشگری کشور در چند سال اخیر بحرانی بود، اظهار کرد: از مشکلات ارز گرفته تا بحران کروناصنعت گردشگری تحت تاثیر قرار گرفت؛ به ویژه کسب و کارهای جدیدی که تازه شکوفا شده بودند با بحران مواجه شدند اما حمایت های دولت نتوانست زنجیره فعالیت های این صنعت را از بحران نجات دهد.

 همه فعالان حوزه گردشگری منفعل هستند

احمدی با اشاره به این که در این نشست به دنبال آسیب شناسی از وضعیت گردشگری هستیم، تصریح کرد: ما در حوزه دانش گردشگری در کشور مشکلی نداریم و دانش مورد نیاز این حوزه به علاقه مندان آموزش داده می‌شود اما در بحث برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر آن کمی دچار چالش هستیم.

وی افزود: همه فعالان حوزه گردشگری منفعل هستند. در واقع ما برنامه‌ ریز آگاه که منابع و موانع موجود در حوزه گردشگری را بشناسد و راه حل کلی ارائه کند، نداریم و برای برون رفت از وضعیت فعلی نیازمند برنامه ریزی جامع علمی و پژوهش محور برای ۱۰ سال آینده هستیم.

طباطبایی با بیان این که کرونا به خوبی ضعیف بودن مدیریت گردشگری کشور را نشان داد اظهار کرد: نگاه ما به بیماری کووید ۱۹ گذرا بود، از این فعالیت های خاصی در حوزه های مختلف انجام‌ نشد اما کرونا ماندگار شد.

وی افزود: موضوع گردشگری برای دولت بسیار مهم است اما چندان از آن حمایت نمی کند. ضمن این که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توان مدیریت تاسیسات گردشگری را ندارد. ما در کشور گردشگری را به خوبی نمی‌ خواهیم و فقط در ایام کوتاهی به آن توجه می کنیم. گردشگری جزو صنایع اول کشور است و نیاز مبرم به آن وجود دارد و باید به آن توجه کرد.
طباطبایی در پایان گفت: گردشگری داخلی برای ما اولویت است، از این رو این‌ نوع گردشگری قابل مقایسه با گردشگری خارجی نیست.

گزارش:فاطمه میرغیاثی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا