موفقیت دانشمندان در خودترمیمی قلب با ریزکیسه‌های سلول‌های بنیادی

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان آزمایشاتی را بر روی موش‌ها انجام دادند و نتایج بدست‌آمده بسیار امیدوارکننده بود.

در طول حمله قلبی، بافت این اندام حیاتی اغلب به شدت آسیب می‌بیند و قلب توانایی بسیار اندکی برای ترمیم خود دارد.

به جای آن، قلب بزرگ و سست می‌شود و این موضوع می‌تواند موجب نارسایی قلبی شود؛ چنین موضوعی به نوبه خود موجب یک مرگ از هر 9 مرگ در ایالات متحده می‌شود.

به منظور مقابله با این مشکل، دانشمندان حاضر در این تحقیق به سراغ ریزکیسه‌هایی (exosomes) رفتند که توسط سلول‌ها ترشح می‌شوند و به عنوان پیام‌رسان عمل می‌کنند. این پیام‌رسان‌ها به سلول‌های مختلف بدن امکان برقراری ارتباط با یکدیگر را می‌دهند.

در حالی که این ریزکیسه‌های خارج سلولی، توسط تقریبا انواع سلول‌ها ترشح می‌شوند، دانشمندان معتقد بودند سلول‌های بنیادی می‌توانند ابزاری کارآمد برای تسکین‌دادن آسیب ناشی از حملات قلبی باشند. سلول‌های بنیادی توانایی منحصر‌به‌فردی در تبدیل‌شدن به هر نوع سلولی در بدن را دارند.

تیم علمی این ریزکیسه‌ها را به بدن موش‌هایی که حمله قلبی یا انفارکتوس میوکارد را تجربه کرده بودند، تزریق کرد و به قلب موش‌های حاضر در تیم کنترل نیز ریزکیسه‌های فیبروبلاست تزریق کرد.

محققان مشاهده کردند موش‌هایی که ریزکیسه‌های سلول بنیادی را دریافت کرده بودند، به طور قابل توجهی عملکرد بهتر قلب، بافت زخمی کمتر و سطوح پایین‌تر مرگ سلولی برنامه‌ریزی شده را تجربه کردند.

این موش‌ها همچنین در اطراف ناحیه آسیب‌دیده ، رشد مویرگی بهتری داشتند. همچنین تعداد بیشتری سلول‌های progenitor قلبی (سلول‌های بنیادی خود قلب) در موش‌های دارای ریزکیسه‌های سلول‌های بنیادی مشاهده شد. در مجموع ضربان قلب این موش‌ها در مقایسه با تیم کنترل قوی‌تر بود و قلب آن‌ها کمتر بزرگ شد.

دانشمندان سپس نوعی مولکول تولیدکننده ژنی (میکروآر‌ان‌آی) به نام miR-294 را از ریزکیسه‌ها ایزوله و آن‌ را در محیط آزمایشگاه وارد سلول‌های بنیادی قلب موش‌ها کردند.

نتایج نشان داد بسیاری از اثرات مثبت ریزکیسه‌های سلول‌های بنیادی در این حیوانات نیز مشاهده شد.

تیم علمی به دنبال بررسی اثر میکروآر‌ان‌ای‌های منفرد بر بافت قلب آسیب‌دیده است.

جزئیات این تحقیق در مجله Circulation Research ارائه شد.