چرا کرونا باعث عقیم شدن مردان می شود؟

به گزارش سیناپرس، براساس مطالعه جدیدی که با توجه به شواهد تجربی انجام شده، بیماری کووید 19 ممکن است به کیفیت اسپرم آسیب رسانده و باروری را در مردان کاهش دهد. بررسی پژوهشگران نشان می دهد این بیماری ویروسی که بیش از یک سال است کره زمین را فرا گرفته، می تواند باعث افزایش مرگ سلول های اسپرم، التهاب و اصطلاحاً استرس اکسیداتیو شود.

پیش از این پژوهشگران توانسته بودند این تاثیر جانبی را شناسایی کنند اما دلیل آن چندان مشخص نبود و در حقیقت این یافته ها اولین شواهد تجربی مستقیم را نشان می دهند که سیستم تولید مثل مردان می تواند توسط کووید ۱۹ مورد هدف قرار گرفته و آسیب ببیند. لازم به توضیح است که کارشناسان اظهار داشتند، تاثیر ظرفیت ویروس در به خطر انداختن باروری در مردان، هنوز اثبات نشده است.

بیشتر بخوانید:

کرونا مردان را نابارور می کند

در ضمن مطالعات پیشین نشان داده است که این ویروس همچنین می تواند اندام های تولید مثل مردان را آلوده کرده، رشد سلول های اسپرم را مختل نموده و ترشح هورمون های تولید مثل را قطع کند. 
به گزارش سیناپرس، همان طور که می دانیم این بیماری از طریق قطرات تنفسی منتقل شده و به ریه ها، کلیه ها، روده ها و قلب حمله می کند. به اعتقاد محققان، همان گیرنده هایی که ویروس برای دسترسی به بافت ریه استفاده می کند نیز در بیضه ها یافت می شود به همین جهت به راحتی می تواند این بخش را مورد هدف قرار دهد. این محققان اعلام کردند که هنوز اثرات ویروس بر میزان کاهش توانایی تولید مثل مردان نامشخص است.
بهزاد حاجی زاده ملکی و بختیار ترتیبیان از دانشگاه یوستوس-لیبیش گیسن (Justus-Liebig) در آلمان به دنبال نشانگرهای بیولوژیکی بودند که ممکن است تأثیر منفی بر باروری را نشان دهد.
تجزیه و تحلیل های انجام شده در فواصل ۱۰ روزه به مدت ۶۰ روز در ۸۴ مرد مبتلا به کووید ۱۹ با داده های ۱۰۵ مرد سالم مقایسه شد. در سلول های اسپرم بیماران مبتلا به کووید ۱۹، افزایش قابل توجهی در مارکرهای التهاب و استرس اکسیداتیو، عدم تعادل شیمیایی مشاهده شد که می تواند به دی ای ان و پروتئین های بدن آسیب برساند.
ملکی در بیانیه ای اعلام کرد که این تأثیرات روی سلول های اسپرم با پایین آمدن کیفیت اسپرم و کاهش پتانسیل باروری همراه است. اگرچه این اثرات با گذشت زمان بهبود پیدا کردند اما در بیماران کرونایی به طور قابل توجه و غیر طبیعی بالاتر بود. به نظر می رسد هرچه بیماری شدیدتر باشد، تغییرات بزرگ تر خواهد بود. 
به اعتقاد ملکی، باید سیستم تولید مثل مردان را یک مسیر آسیب پذیر در برابر بیماری کووید ۱۹در نظر گرفت و آن را به عنوان عضوی با خطر بالا اعلام کرد. 
آلیسون کمپبل (Alison Campbell)، مدیر جنین شناسی گروه باروری CARE در انگلیس، در رابطه با این مساله اظهار داشت: «مردان نباید بیش از حد نگران شوند. در حال حاضر هیچ مدرک قطعی از آسیب طولانی مدت ناشی از ابتلا به کرونا، به اسپرم یا پتانسیل تولید مثل مردان وجود ندارد.»
آلن پیسی (Allan Pacey)، متخصص طب تولید مثل مردان در دانشگاه شفیلد توضیح داد که برخی از شاخص های کاهش کیفیت اسپرم می تواند به دلیل عواملی باشد که در کنار کووید ۱۹، مردان از آن برخوردار هستند. به گزارش سیناپرس،برای نمونه می توان گفت چاقی و اضافه وزن در بین مردان مبتلا به کرونا زیاد است.

وی افزود: یک واقعیت ساده نیز باید مورد توجه قرار گیرد و آن این است ما می دانیم که یک بیماری با نشانه های تب می تواند بر تولید اسپرم تأثیر بگذارد، صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث آن شده است.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تولید مثل (Reproduction) به چاپ رسیده و قابل دسترس است. 

مترجم: حمید تعالی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا