مطالعه ژنتیکی قدرت بویائی در انسان های اولیه

تیمی از پژوهشگران بین المللی با همکاری دانشگاه های آلاسکا University of Alaska ، فیر بانک Fairbanks و دانشگاه منچستر University of Manchester ، در حال بررسی و مطالعه  نمونه های دی ان ای استخراج شده از 2 هزار و 200 انسان از 43 منطقه جمعیتی مختلف دنیا هستند .

این پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که جمعیت های مختلف انسانی ، دارای تفاوت هایی در ساختار ژن های OR7D4 هستند . این ژن ، یک گیرنده تعبیه شده روی سلول های انسانی است که به انسان اجازه می دهد تا آندرو استنون androstenone را تشخیص دهند . آندرو استنون در اصطلاح علمی ، بوی تولید شده و موجود در گوشت گراز های وحشی است . این ژن باعث می شود که برخی  انسان ها قادر به تشخیص بوی گوشت خوک از گراز های اخته نشده باشند .

آنالیز های آماری انجام شده در این زمینه و بررسی تفاوت های ساختار این ژن در جوامع مختلف ، این احتمال را تقویت می کند که موضوع فوق ؛ می تواند ما حصل نوعی گزینش طبیعت باشد . بر اساس این مطالعات مشخص شد که جوامع آفریقائی به صورت بسیار بهتری قادر به تشخیص بوی آندرو استنون هستند که این موضوع سبب شده است تا دانشمندان احتمال وجود قدرت مشابه را در انسان های اولیه ساکن افریقا در نظر داشته باشند .  بر اساس اطلاعات موجود ، نخستین خوک ها در قاره آسیا اهلی شدند و این موضوع در حالی است که هم اکنون  بیشتر مردم این قاره ، حس بویائی خود را در زمینه تشخیص آندرو استنون از دست داده اند .

گفتنی است سر پرستی این تیم پژوهشی بر عهده کارا هوور Kara Hoover از دانشگاه آلاسکا قرار دارد . این تیم پژوهشی علاوه بر بررسی ژنتیکی انسان های امروزی ، اقدام به مطالعه دی ان ای و ژنوم OR7D4 در انسان های نئاندرتال و انسان دنیسوانس Denisovans که در سیبری به دست آمده است کرده و نتایج به دست آمده را مقایسه کردند . بر این اساس مشخص شد که انسان های نئاندرتال قادر به تشخیص بوی آندرو استنون بوده در حالی که انسان دنیسوانس در سیبری این قدرت را نداشته است . مطالعات فوق نشان می دهد که انسان فوق الذکر دارای نوعی جهش ژنتیکی شده است که موجب بروز تغییر در ساختار دریافتی OR7D4 وی شده است .

در همین زمینه هیرو آکی ماتسو نامی Hiroaki Matsunami از پژوهشگران دانشگاه دوک در مطالعات خود دریافت که ساختار بویائی انسان دنیسوانس بر اثر این جهش ژنتیکی تغییر نکرده است و انسان های نخستین قادر به حس کردن بوهای ترکیبی بوده اند .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا