دریافت تصاویر جدید و با کیفیت از پلوتو

به تازگی کاووشگر فضائی  افق های نو New Horizons space probe که از سوی ایالات متحده آمریکا برای مطالعه و کاووش پلوتو به دورترین شی منطومه شمسی فرستاده شده است ، واضح ترین و نزدیک ترین تصاویر دریافت شده از این سیاره کوتوله  یا  dwarf planet  را به زمین مخابره کرد .

لازم به ذکر است که تا امروز هیچ فضاپیما و کاووشگری موفق به دسترسی به این سیاره کوتوله نشده است و پیش از تنها  این کاوشگرهای وویجر Voyager  یک و دو از مدار این سیاره کوتوله عبور کرده اند . البته باید به این موضوع اشاره کرد که در زمان عبور این کاووشگر ها از مدار پلوتو ، این سیاره کوتوله در محل فوق حضور نداشته است . کاووشگر فضائی افق های نو در سال 2006 میلادی از سوی سازمان فضائی ناسا و با هدف بررسی و شناسائی پلوتو به ماموریت اعزام شده و هم اکنون در نزدیکی این سیاره کوتوله در منظومه شمسی قرار داشته و پیش بینی می شود طی روز های آینده به آن نزدیک تر شود .

تصاویر دریافت شده توسط این کاووشگر در روزهای یکم و سوم جولای ( برابر با دهم و دوازدهم تیر ماه ) دریافت شده و دانشمندان امیدوار هستند که این کاووشگر در تاریخ چهاردهم ماه جاری میلادی ( برابر با بیست و سوم تیر ماه ) به فاصله 12 هزار و 500 کیلومتری این سیاره کوتوله برسد . موضوع فوق  از این دارای اهمیت است که برای نخستین بار یک شی ساخته شده توسط بشر قادر به رسیدن به این فاصله نزدیک از سیاره کوتوله پلوتو می شود .

پلوتو پس از اریس دومین سیاره کوتوله منظومه شمسی محسوب می شود که تا سال 2006 از سوی ستاره شناسان به عنوان نهمین سیاره منظومه شمسی شناخته می شد ولی پس از این تاریخ و این سیاره به عنوان یک سیاره کوتوله در منظومه شمسی شناخته شده و به عنوان یکی از اجرام فرا نپتونی معرفی شد .

مدار پلوتو برخلاف مدار زمین و هفت سیاره دیگر شبیه به یک مدار دایره‌ای نیست بلکه این مدار یک بیضی با خروج از مرکز محسوسی است و گردش مداری آن 248  سال زمینی طول می‌کشد . لازم به توضیح است که پلوتو در گویش فرانسوی پلوتون نامیده می شود .