گزارش ویدئویی از نسل جدید هواپیمای ایرباس

پروژه ساخت هواپیمای مسافربری Airbus A380  از سال 1996 شروع شده و در حدود دو سال به طول انجامید. این هواپیمای مسافربری در حالت عادی توانائی جابه جائی 525 مسافر در سه نوع صندلی درجه یک ، تجاری و معمولی را دارد و اگر تمام صندلی ها به حالت معمولی Economic class تعبیه شوند ، ایرباس آ 380 قابلیت انتقال بیش از 853 مسافر را خواهد داشت. ایرباس آ 380 در حال حاضر بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان به‌شمار می رود .

این هواپیما در قسمت ارابه فرود دارای 22 چرخ است که با توجه به بزرگی ابعاد نزدیک به هفتاد و سه متری طول و 79 متری عرض بال های آن نیاز به فضائی بزرگتر از هواپیماهای معمولی برای فرود و پرواز دارد.  هدایت این هواپیما توسط یک استاد خلبان و دو کمک خلبان انجام گرفته و ارتفاع این هواپیمای غول پیکر از سطح زمین در حدود 24 متر است. ایرباس آ 380 در حالت عادی وزنی بالغ بر 277 هزار کیلوگرم دارد و قادر است با سرعتی بالغ بر 955 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. حداکثر ارتفاع پیش بینی شده برای این هواپیما نیز 13 هزار متر و حداکثر فاصله پیمایشی ثبت شده توسط این هواپیما 14 هزار و هشتصد کیلومتر است .

این هواپیما در سه طبقه طراحی شده که طبقه زیرین مخصوص بارها و طبقات بالائی جهت استقرار مسافران است. البته در بخش هائی از این هواپیما اتاق هائی برای خوابیدن ، استحمام و تفریح نیز در نظر گرفته شده است . کابین هدایت هواپیما، در مکانی بین طبقهٔ فوقانی و طبقهٔ اصلی واقع شده‌  و در ارتفاعی قرار گرفته‌است که برای خلبانان ، قابل قیاس با هواپیماهای کوچکتر است .

 گفتنی است از نظر نوع استانداردها و دارابودن تکنولوژی های روز دنیا ، فرودگاه بین المللی امام خمینی در فهرست معدود فرودگاه های جهان قرار دارد که توانائی سرویس دهی و پذیرش این هواپیما را دارند .

در حال حاضر به جز فرودگاه امام خمینی تنها 41 فرودگاه در جهان دارای استانداردهای  مورد نظر برای فرود و پرواز ایرباس آ380 هستند .

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا