کاهش 50 درصدی آسم با مصرف سالمون

به گزارش سیناپرس، آسم شایع ترین مشکل مزمن تنفسی در کودکی است که عملا کار خاصی برای پیشگیری از بروز آن انجام نمی شود. اما مطالعات اخیر نشان می دهد که تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از بروز آن ایفا می کند.

محققان دانشگاه «کوئین مری» لندن حدود 4500 کودک متولد شده در دهه 1990 را در انگلیس از بدو تولد تحت کنترل و مطالعه قرار داده اند. آنها در بررسی های خود طی این سال ها به این نتیجه رسیده اند کودکانی که حداقل دو وعده در هفته از ماهی های غنی از امگا 3 استفاده می کردند، در سنین 11 تا 14 سال 50 درصد کم تر دچار بیماری های تنفسی خطرناک از جمله آسم شدند.

به گزارش سیناپرس به نقل از دیلی میل، غذاهای دریایی سرشار از اسیدهای چرب امگا3 هستند و در این میان، ماهی آزاد، قزل آلا و ماهی تن بالاترین میزان اسیدهای چرب را دارا هستند. بررسی ها حاکی از آن است کودکانی که بالاترین میزان مصرف ماهی را در رژیم غذایی خود دارند تا 51 درصد کم تر از همسالان خود که ماهی کم تری مصرف می کنند به بیماری آسم مبتلا می شوند.


پژوهش های صورت گرفته روی خانواده های انگلیسی نشان می دهد خانواده هایی که کودکان 5 تا 11 ساله دارند، معمولا کم ترین میزان مصرف ماهی در آنها مشاهده می شود و به طور تقریبی تنها 25 درصد از آنها حداقل هفته ای دو بار ماهی را در رژیم غذایی خود دارند.به گزارش سیناپرس،از طرف دیگر، پژوهشگران اعلام کرده اند که از هر 11 نوجوان انگلیسی، یک نفر و به عبارتی، 1/1 میلیون کودک انگلیسی تحت درمان آسم قرار دارند و بیشتر موارد آسم بزرگسالان هم از همان دوران کودکی آغاز می شود.

به گزارش سیناپرس، مصرف اسیدهای چرب امگا3 جهش هایی را در جریان خون ایجاد می کنند که به «اسید ایکوزاپنتانوئیک» (EPA) و «اسید دوکوزاهگزانوئیک» (DHA) شناخته می شوند. این جهش های ژنتیکی خطر التهاب را کاهش می دهند.

با وجود این برخی محققان بر این باورند که طبق این یافته ها نمی توان با قطعیت اعلام کرد که مصرف ماهی بیشتر از بروز آسم در کودکان جلوگیری می کند اما با یافته های به دست آمده در انگلیس، کودکان این کشور توجیح خوبی برای مصرف بیشتر ماهی در رژیم غذایی خود خواهند داشت.

سازمان بهداشت و درمان انگلیس سالیانه یک میلیارد پوند صرف درمان و مراقبت از افراد مبتلا به آسم می کند. بنابراین، اگر واقعا این مسئله واقعیت داشته باشد که با مصرف ماهی می توان خطر ابتلا به آسم را تا نصف کاهش داد، تا حد زیادی می توان در هزینه های درمانی دولت ها و خانواده ها هم صرفه جویی کرد.

مترجم:ندا اظهری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا