جایی برای پرواز ایده های بین رشته ای در تهران

علی اصغر سعدآبادی، رئیس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به دستاوردهای این مجموعه اذعان کرد: در بحث اشتغال زایی باید گفت، تا کنون 250 نفر به صورت مستقیم در شرکت های مستقر در این مجموعه و 380 نفر  در مراکز رشد و نوآوری آن به اشتغال می پردازند. 

وی افزود: مجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی حامی 21 شرکت دانش بنیان و هشت شرکت خلاق است که چهار شتابدهنده در این مجموعه فعالیت جدی دارند. از میان این شتابدهنده ها دو شرکت دانش بنیان هستند که یکی از آن ها مبادی رسمی صدور مجوز خلاق در حوزه علوم انسانی اجتماعی است. این شرکت مجوز خود را از ستاد  فناوری نرم و هویت ساز ریاست جمهوری دریافت کرده است. یکی از شتابدهنده ها هم کارگزار مستقیم صندوق نوآوری و شکوفایی و دیگری کارگزار رسمی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در بحث ارزیابی است. در مجموع  هفت شرکت  در داخل مجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی مستقر هستند و چهل شرکت هم در مراکز رشد فعالیت می کنند. همچنین بالغ بر صد واحد فناور هم در مراکز نوآوری این مجموعه به فعالیت می پردازند. 

به گفته سعد آبادی، درآمد این واحد ها در سال 1399 به دویست میلیارد تومان رسیده است. همچنین در بخش صادرات به میزان پنجاه میلیون دلار قرار داد بسته شده است که تا کنون سه ملیون دلار آن محقق شده است. 

وی با اشاره به روند تبدیل ایده به تولید در پارک علم و فناوری شهید بهشتی گفت: در این مجموعه به دلیل جامع بودن فعالیت ها، بسیاری از ایده های بین رشته ای قابل انجام هستند. یکی دیگر از دستاورهای مهم پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی این است که یازده مرکز نوآوری در دانشگاه شهید بهشتی نزدیک به یک ماه پیش با حضور دکتر سورنا ستاری به طور همزمان افتتاح شد. 

سعد آبادی گفت: شعار ما این است که هر دانشکده و پژوهشکده دارای یک مرکز رشد و نوآوری باشد که قرار است این مراکز نقطه عطف ایده های محوری و فناورانه در حوزه همان دانشکده و پژوهشکده باشد. گفتنی است در انتهای سال  1400 تمام دانشکده و پژوهشکده ها یک مرکز نوآوری و رشد خواهند داشت. 

رئیس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: مراکز نوآوری هم به گونه ای است که مکان استقرار آن در  دانشکده و پژوهشکده مربوطه است که تسهیلات از طرف پارک علم و فناوری دانشکده شهید بهشتی ارائه می شود. گفتنی است، این مراکز هم به صورت منظم با یکدیگر در ارتباط هستند تا بتوانند ایده های بین رشته ای را جلو ببرند. 

به گفته سعدآبادی، احداث این مراکز باعث ترویج  فرهنگ سازی مویرگی در دانشکده ها و پژوهشکده ها شده است و استادان، دانشجویان و فارغ التحصیلان را برای فعالیت در این فضاها ترغیب کرده است. 

سعد آبادی با اشاره به نحوه ایده پردازی های صورت گرفته از سوی شرکت های مستقر در این مجموعه گفت: پانزده درصد ایده های مطرح شده برخواسته از داخل شرکت ها است؛ اما باید گفت شاید این نوع ایده پردازی ها مشکلی از کشور را حل نکند. بنابراین ما 85 درصد از ایده ها را از طریق مراکز دیگری به دست می آوریم که به آن فرآیند معکوس می گویند. در ایده پردازی به شیوه معکوس گروه های فعال در شرکت های مستقر به صورت تخصصی با مراجعه به سازمان های دولتی و خصوصی اشراف کامل تری به مشکلات پیدا می کنند و با ساز و کارهایی که معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد داده است این معضلات را دسته بندی می کنند و در نهایت به مجموعه پارک علم و فناوری می آورند و در مراکز ایده پردازی مورد بررسی قرار می گیرند. 

وی ادامه داد: از جمله طرح هایی که در  مراکز نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در حال انجام است، طرحی به نام نوآ است که شش  کارگاه اصلی تخصصی دارد. آموزش دهندگان در این کارگاه که شرکت در آن برای حضور در کسب و کار نیاز است، به صورت کاربردی و عملیاتی نحوه صحیح کسب و کار را آموزش می دهند.
 
رئیس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: طرح دیگری در این مجموعه در حال اجراست که با عنوان «سرمایه گذاری خرد» شناخته می شود. این طرح برای ایده هایی است که در مراحل اولیه قرار دارند که به هر واحد  فناور پنج میلیون تومان اختصاص داده می شود. به شرطی که این شرکت ها به مرحله NVP (مرحله تولید) ورود پیدا کنند، بین سی تا صد میلیون تومان بودجه به آن ها اختصاص داده می شود تا بتوانند محصولات خود را به بازار برسانند.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا