فرهنگی درآمدزا با کمک فناوری

به گزارش روابط عمومی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، این مجموعه اقدام به برگزاری نمایشگاهی در زمینه صنایع خلاق فرهنگی با عنوان «فناوری و صنایع فرهنگی به سوی آینده ای روشن» با هدف نمایش دستاوردهای پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و ظرفیت های موجود در عرصه ملی کرده است؛ هدف از برگزاری این نمایشگاه ایجاد فرصت های جدید تجاری سازی و توسعه اقتصاد صنایع فرهنگی است.
 دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه «فناوری و صنایع فرهنگی» گفت: هدف نمایشگاه در سال‌های اخیر توجه هنر و فرهنگ به عنوان یکی از منابع توسعه بیش از گذشته مورد توجه مسوولان، مدیران و برنامه ریزان کشور قرار گرفته است؛ اگر روزی هنر و فرهنگ به عنوان یک بخش غیر مولد در اقتصاد کشور شناخته می‌شد؛ امروز دیگر این نگاه وجود ندارد. امروز ما برای اینکه هنر و فرهنگ یک بخش مولد در کشور به حساب آید و تحصیل درآمد کند باید از فناوری ها کمک بگیرد و بر همین مبنا پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به عنوان نخستین پارک تخصصی و ملی در این حوزه طی سه سالی که از عمر آن می گذرد تلاش کرده تا بخش فرهنگ را به کارآمدی این بخش در کشور متصل کند و بتوانیم با انجام فعالیت هایی،مدیریت کشور را به این سمت سوق دهیم که بهتر بتوانند از فرهنگ به عنوان یکی از منابع پیشرفت استفاده کنند.


رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی افزود: بخش های دیگری در کشور نیز تلاش هایی در این حوزه داشته و ما برای اینکه همه این موارد را در یک تابلو مورد بازدید قرار دهیم، نمایشگاه فناوری و صنایع فرهنگی با شعار به سوی آینده‌ای روشن را برپاکرده ایم تا گوشه ای از توانمندی های فناورانه بخش فرهنگ را نشان دهیم.
به گفته ایمانی خوشخو، بر همین مبنا شرکت های مستقر در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و دیگر پارک ها و بخش های کشور که در حوزه فناورانه صنایع فرهنگی فعالیت می کنند را دعوت کردیم تا در این نمایشگاه شرکت کنند.
گفتنی است، بخش های مختلفی از قبیل صنایع دستی، رسانه، مد و لباس، فرهنگ و دین، گردشگری و موسیقی نیز از موضوعات ارائه شده در این نمایشگاه است.

رئیس پارک ملی علوم وفناوری های نرم و صنایع فرهنگی در باب ضرورت ها و دستاوردهای این نمایشگاه گفت:  صنایع فرهنگی، منبع بی نهایت خلاقیت انسانی برای دستیابی به رشد و شکوفایی در صنعت است که سهم بزرگي از گردش مالي کشورها خصوصا کشورهاي پيشرفته را به خود اختصاص داده است. صنايع خلاق و فرهنگي به عنوان موتور محرکه اقتصاد خلاق، مي توانند مولد اقتصادي بي بديلي را خصوصا در شرايط رکود اقتصادي براي کشورها و صنايع به همراه داشته باشد.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر تاثیرات تکنولوژیکی و اقتصادی باعث بروز و ظهور صنایع فرهنگی در بسترهای جدید با کاربردهای متناسب با زندگی مدرن شده که موجب شده است صنایع فرهنگی به نقش گسترده ای در اقتصاد دست یابند.
ایمانی عنوان کرد:  شرایط موجود این بازار در ایران حاکی از آن است که، پذیرش هنر و فرهنگ به عنوان یک عامل درآمدزای اقتصادی هنوز آنگونه که باید از جانب جامع ایرانی پذیرفته نشده است. لذا ارائه دستارودها ، ظرفیت ها و جايگاه اين صنعت پربازده، نقش موثری در ایجاد بسترهای مناسب رشد و توسعه این صنعت خواهد داشت.همچنین بخش فرهنگ و هنر با زایش و توسعه صنایع فرهنگی، می تواند از حوزه هزینه محور به عرصه ثروت آفرینی وارد و به عنوان مرکز اصلی اقتصادی کشور تبدیل شود و صنایع فرهنگی تنها ابزار ملت ها برای حفاظت فرهنگ و هویت ملی آن کشور و سرمایه گذاری در صنایع بومی است. همچنین به کمک فناوری و بهره مندی از خلاقیت و نوآوری در این حوزه می توان شاهد رشد صادرات، درآمدزایی و بهره وری حوزه های پیشران صنایع فرهنگی بود.
وی در ادامه بااشاره به هدف ار برگذاری این نمایشگاه گفت: هدف‌گذاری کرده‌ایم که بازدید کننده این نمایشگاه پس از بازدید احساس نیازی کند که واقعاً می‌توان به فرهنگ به عنوان بخش مولد بی نیاز به منابع خارجی در کشور تکیه کرد.همچنین دوستان ما در مجموعه پارک مدتی در حال تلاش هستند و خوشبختانه از بیرون مجموعه نیز استقبال خوبی شده است و ما به هدفمان خواهیم رسید.
رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ضمن تاکید بر بازدید عمومی از این نمایشگاه گفت: امید است بعد از رفع کرونا  این دستاوردها را برای بازدید عموم نیز در معرض نمایش گذاشته شود.
 محمدحسین ایمانی خوشخو درباره نگاه دولتی‌ها به بحث فرهنگ به عنوان یک مولد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه نگاه به فرهنگ به عنوان مولد در کشور در برخی ایجاد شده است و جرقه آن خورده است، ما بر آنیم که این نگاه را فراگیر کنیم و در سطوح عالی برنامه‌ریزی کشور نگاه فرهنگ به عنوان بخش حمایتی و کمک بگیر را تبدیل به نگاه فرهنگ به عنوان یک بخش مولد و درآمدزا کنیم.
گفتنی است؛ با توجه به عنوان و هدف نمایشگاه بخش های زیر برای حضور در نمایشگاه در نظر گرفته شده است:
•    فناوری های صنایع فرهنگی(تکنولوژی هنر و…
•    کاربرد فناوری در حوزه های مختلف صنایع فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است: فناوری در لباس آینده، فناوری در تولید انیمیشن، فناوری در تولید محصول(موتورهای هوشمند طراحی محصول وپرینترهای سه بعدی)
•    هنر و صنایع دستی( آثار هنرمندان برجسته و هنرمندان در مسیر شهرت که نگاه جدیدشان در بستر ارزشمند هنر های سنتی ایرانی ارزش آفرین شده و منجر به خلق محصولاتی با ظرفیت ارائه در بازارهای مدرن جهانی شده است.)  
•    تولید محتوا( کتاب، ویدئو و)
•    دستاوردهای پارک که در قالب معرفی توانمندی های شرکت های مستقر و بنیادهای کسب وکار در سه حوزه موسیقی، دیجیتال و حقوقی ارائه می شود.
مراسم افتتاحیه در روز 15 بهمن مصادف با ولات حضرت فاطمه زهرا (س) و سومین روز دهه فجردر پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برگزار خواهد شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا