تأثیر خواب بر سوگیری های نژادی و جنسیتی

پژوهشگران با هدف تغییر واکنش­های رفتاری انسان­ها در طول خواب مطالعة خود را به انجام رساندند. ذکر این نکته اساسی است که برخی از واکنش­ها ناخودآگاه است. مثلاً در یک بازی جنگی کامپیوتری در موقعیت جنگ میان فردی سفیدپوست و فردی سیاه­پوست افراد به طور ناخودآگاه تمایل بیشتری دارند که به سیاه­پوستان شلیک کنند. در حقیقت آنها بدون این­که متوجه شوند در تصمیم­گیری­­های خود تحت تأثیر رفتاری سوگیرانه عمل می‏کنند.

تحقیقات پیشین حاکی از آن است که این نوع سوگیری­ها در حین خواب به طور موقت کاهش می­یابد. علاوه بر این، به مزیت­های دیگر این فرآیند نیز اشاراتی شده است. علت عمده این فرآیند این است که فعالیت حافظه به هنگام خواب کم می­شود.

روش این پژوهش به این ترتیب بود که در مقابل چهره‏ها کلماتی درست بر ضد کلیشه‏های رایج قرار می‏دادند. برای مثال، در مقابل چهره‏های مؤنث کلماتی مربوط به ریاضیات یا علم، و در مقابل چهرة افراد سیاه‏پوست کلماتی خوشایند و دلنشین قرار می‏دادند. دو صدای کاملاً متمایز به هنگام آزمایش پخش می‏شد، یکی کاملاً مربوط به جفت مؤنث علم و دیگری مربوط به جفت سیاه‏پوست خوشایند.

در مرحلة بعد این آزمایش، شرکت‏کنندگان به خواب می‏رفتند. زمانی که خوابشان عمیق می‏شد یکی از صداهای فوق به طور مکرر برایشان پخش می‏شد، البته صدا به گونه‏ای تنظیم شده بود که آنها را از خواب بیدار نکند.

نتیجة کاهش سوگیری افراد شرکت‏ کننده در نظر پژوهشگران چشمگیر بود. گفتنی است که اثر این آزمون تا یک هفته در فرد باقی می‏ماند.

یکی از اعضای این تیم پژوهشی معتقد است که این نوع سوگیری­ها، حتی زمانی که انسان به‏عمد و آگاهانه قصد دارد از آنها دوری کند، به سراغش می­آید.

غلبه بر سوگیری­، چه از نوع تبعیض نژادی و جنسیتی چه از انواع دیگر، مانند ترک هر عادت دیگری بسیار پیچیده و دشوار است. اما با طرح چنین تکنیک­هایی می­توان قدمی مؤثر به منظور ترک عادات زیان­بار برداشت.

این پژوهش به تازگی در نشریه Science منتشر شد.